Del : SMS
Berlingske Business

Analyse af 40 smykkeproducenter

Branchen for danske smykkeproducenter, har på trods af den globale økonomiske krise, oplevet fremgang henover de seneste tre år. Ifølge brancheforeningen Guldsmedebranchen er branchen dog ikke på niveau med 2007, hvor det begyndte at gå ned ad bakke som følge af den økonomiske krise, og kan ikke forvente at komme tilbage på det niveau foreløbigt. I stedet forudser man en blivende heftigt konkurrence og hård kamp mellem aktørerne på markedet.

BRANCHEUDSNITTET ER SOM HELHED voldsomt præget af udviklingen hos Pandora A/S, da de tegner sig for 84 procent af både den samlede bruttofortjeneste og den samlede aktivmasse. Georg Jensen er den anden store aktør på markedet, med 10 procent af den samlede bruttofortjeneste og 8 procent af den samlede aktivmasse. Derfor tegner de resterende 38 virksomheder sig kun for 6 procent af den samlede bruttofortjeneste, og en samlet analyse ville derfor ikke fortælle om det overordnede billede for virksomhederne i branchen, men derimod primært være en analyse af især Pandora og dernæst Georg Jensen. Derfor analyseres der på brancheudsnittets nøgletal hvor Pandora og Georg Jensen er medtaget, og hvor de er udeladt.

MEDTAGER MAN PANDORA OG GEORG JENSEN ses en fremgang over hele perioden fra 2009 til 2011 i bruttofortjenesten fra 3.200 millioner kroner til 5.762 millioner kroner, og en fremgang i resultatet fra 878 millioner kroner til 2.067 millioner kroner, svarende til en stigning på hele135 procent. Denne fremgang er dog næsten udelukkende drevet af Pandora, for ser man på udviklingen renset for Pandora og Georg Jensen, stiger bruttofortjenesten fra mere beskedne 311 til 329 mio. kr., mens resultatet stiger fra 1 til 24 mio. kr.

Køb hele analysen af de 39 smykkeproducenter nedenfor.

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere