Del : SMS
Berlingske Business

Usælgelige huse gør skilsmisser besværlige

Bolig_Business
Foto:

Lange salgstider på huse gør skilsmisser hårdere og stavnsbinder husejerne til de huse, de helst vil væk fra.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange steder er det blevet så godt som umuligt at sælge huset, og det får en kraftig indvirkning på skilsmisser, skriver JyskeVestkysten.

– Mange par kan simpelthen ikke komme af med deres fælles hus, når de går fra hinanden, og det er bestemt ikke befordrende for samarbejdet i forhold til skilsmissebørn, når der går for meget økonomi i det over en lang periode, siger Helle Larsen, der er formand for Danske Familieadvokater.

Danske Familieadvokater ser det som så stort et problem, at foreningens efterårsmøde vil have de usælgelige huse som hovedtema.

– Tidligere kunne skilsmissepar acceptere et tab, men sagen er, at mange huse i landzonerne direkte er usælgelige, og det er en kæmpe prøvelse for disse par og deres samarbejde om børnene, siger Helle Larsen.

En hel ny opgørelse fra boligsiden.dk viser da også, at der er kommet hele 34 procent flere huse til salg i landzonerne i forhold til 2009, og at enfamilieshusene på landets gennemsnitlige salgstid nu er helt oppe på 9,5 måneder i forhold til knap seks måneder for tre år siden.

– Boligejere på landet er bare blevet hårdest ramt af krisen, siger Birgit C. Daetz, der er kommunikationsdirektør ved Boligsiden A/S.

Sydbanks chefanalytiker Michael Stæhr nikker genkendende til, at finanskrisen har været hård ved boligejere på landet.

– Der er ingen tvivl om, at mange mennesker er stavnsbundet på landet. De kan ikke sælge deres hus uden ubærlige tab, og derfor er de nødt til at takke nej til job eller have to huslejer, og det er helt klart et stort problem for de enkelte personer men også for mobiliteten i samfundet, siger Michael Stæhr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere