Del : SMS
Berlingske Business

Systematisk overvurdering af andelsboliger

andelsbolig_KristianBrasen_artikel_0.jpg
I dag sætter ingen valuarer deres navn under fortidens høje vurderinger, og derfor rasler andelenes værdi tilsvarende ned – i flere tilfælde endda til et niveau under den oprindelige købspris. Foto:

En betydelig del af landets nyere andelsboligforeninger står over for alvorlige økonomiske problemer. Årsagen er en udbredt stiftelsesmodel, der mest af alt ligner en prispumpe.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stift en andelsboligforening og få mangedoblet din investering fra dag ét. Tilbuddet lyder for godt til at være sandt, og er det også – men ikke desto mindre har det de senere år været reglen snarere end undtagelsen, at nystiftede andelsboligforeninger har købt en ejendom og umiddelbart efter fået en valuar til at sætte værdien højere.

I dag sætter ingen valuarer deres navn under fortidens høje vurderinger, og derfor rasler andelenes værdi tilsvarende ned – i flere tilfælde endda til et niveau under den oprindelige købspris.

Mens andelshavere, som var med fra stiftelsen, hovedsagelig går glip af en lovet gevinst, er tabet ganske reelt for andelshavere, der er kommet senere til.

Modellen strider mod vejledningen fra Dansk Ejendomsmæglerforening, og metoden er samtidig ved at blive et spørgsmål for domstolene, for mindst 100 købere af de overvurderede andelsboliger har allerede bebudet retssager mod sælgere fra en håndfuld foreninger i København.

Læs også: Andelskøber: "Vi var for naive..."

Samtidig spiller overvurderingerne uheldigt sammen med risikable låneformer og urealistiske driftsbudgetter, hvorfor flere andelsboligforeninger i dag står på randen af konkurs.

Ingen ved præcis hvor mange af de nyere andelsboligforeninger, der er stiftet med variable lån med renteswaps og hurtigt opskrevne værdier. Business har dog talt med adskillige aktører herunder en række advokater, der beskæftiger sig med området, og der er enighed om, at modellen er blevet brugt i snart sagt alle andelsboligforeninger, som er stiftet i København de senere år.

Advokat sagde fra

Det er sigende, at en af områdets nestorer – hvis advokatkontor har stiftet mere end 200 andelsboligforeninger i tidens løb – helt meldte sig ud af spillet.

»Jeg har stort set ikke stiftet en andelsboligforening de seneste tre år. Det har jeg ikke gjort, fordi jeg har ikke villet være med til at lave den risikofyldte belåning, og fordi jeg ikke mener, at en ejendom kan stige i værdi umiddelbart efter, at den er blevet købt,« siger Birgitte Grubbe fra Grubbe Advokater.

Når modellen med at opskrive værdien af ejendommen er blevet så udbredt, så skyldes det, at den hurtige gevinst har været et tungt argument over for lejerne ifølge Jan Hansen, direktør i interesseorganisationen ABF, der organiserer andelsboligforeninger:

»Det er et godt salgsargument over for tvivlende lejere, at de kan se frem til en voldsom værdistigning lige efter købet. Der er formentlig adskillige foreninger, der aldrig ville være blevet stiftet, hvis det ikke havde været for den model,« siger han.

Han mener, modellen har fjernet fokus fra det, der burde have været de reelle spørgsmål ved stiftelsen af en andelsboligforening: Er prisen rigtig, og hvordan ser driften ud på langt sigt?

Han er samtidig kritisk over for en udbredt model, hvor rådgiverne kun får honorar, hvis der bliver stiftet en andelsboligforening.

»Der har været en praksis, hvor rådgiverne har valgt ejendommene og fået hele stiftelsen kørt i stilling. Lejerne har troet, rådgiverne var på deres hold, men når rådgiverne kun har et økonomisk incitament i at få stiftet foreningen, så bliver det useriøst,« siger Jan Hansen.

Læs også: Låneivrige banker bag andelsbolig-boble
 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere