Del : SMS
Berlingske Business

Størst prisafslag på sommerhuse

sommerhuse2
Foto:

Sommerhuse er udsat for større prisafslag end andre boliger, og det tager også længere tid at sælge dem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med et prisfald på kun 0,2 procent på et kvartal og 5,4 procent på et år klarer sommerhusene sig nogenlunde i forhold til helsårsboliger.

Men den seneste statistik fra Realkreditrådet viser, at der gives større afslag på fritidshuse end på andre boligtyper.

Fritidshusene blev i årets andet kvartal solgt solgt 9,5 procent under den såkaldte nedtagningspris - den sidste offentlige udbudspris - og 17 procent under den først observerede udbudspris.

Parcel- og rækkehuse kostede i 2. kvartal 6,9 procent mindre end den sidst registrerede udbudspris og 12,6 procent mindre end den først observerede udbudspris.

For ejerlejligheder var prisen henholdsvis 5,1 procent og 8,9 procent lavere end nedtagningsprisen og den først observerede udbudspris.

Fritidshuse har også rekorden i salgstid, der i 2. kvartal var på 319 dage i gennemsnit - 2,7 procent mindre i forhold til det foregående kvartal, men en stigning på 17,7 procent i forhold til samme periode året før.

Det tog i gennemsnit 216 dage at sælge et hus og 169 dage at sælge en lejlighed - for begge boligtyper mindre end i kvartalet før, men længere end for at år siden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere