Del : SMS
Berlingske Business

Stadig få bolighandler herhjemme

hussalg
Foto:

Boligmarkedet er præget af fremgang med flere handler og stigende priser. Men fortsat handles der langt færre boliger end i de gode år tilbage omkring 2006, viser nye tal for 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der blev handlet flere huse og lejligheder sidste år, og priserne steg også ganske pænt. Året 2014 var dermed et af de bedre år på det danske boligmarked, men aktiviteten var relativ lav, hvis det set i et længere historisk perspektiv.

Det viser de samlede tal for, hvordan antallet af bolighandler og priserne udviklede sig sidste år, som Danmarks Statistik netop har udsendt.

hus

Der var 44.038 hushandler og 18.222 ejerlejligheder, som skiftede ejer. Det er en ganske pæn fremgang i forhold til 2013, især for lejlighedernes vedkommende, hvor salget steg 21,1 procent.

Men fortsat er handelsaktiviteten betydeligt lavere end der blev set i de mest hektiske år, 2004 og 2005, hvor der blev solgt over 67.000 huse og over 28.000 lejligheder om året, da udviklingen toppede.

Mausoleum Gerda Edel J

Priserne steg også og her var det også lejlighederne, der første an med en fremgang på 8,4 procent, mens husene måtte nøjes med et prishop på 3,4 procent.

Alt tyder på, at fremgangen sidste år er fortsat i år.

Boligøkonom Lise Nytoft Bergmann fra Nordea Kredit siger således, at der i den første halvdel af 2015 blev handlet tæt ved 25.000 huse, hvilket er pænt mere end de 21.178, som blev solgt i første halvdel af 2014.

»Så fremgangen er fortsat og sandsynligvis kommer vi op omkring 50.000 hushandler i år. Det er især den lave rente, som har skabt mere aktivitet, men fortsat er niveauet for antallet af handler relativt lavt set i et historisk lys,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Et Versailles-hus eller en papkasse - 3

Hun peger på, at der i mange år, også før boligmarkedet nærmest løb løbsk, blev handlet omkring 60.000 huse om året. Inden for de senere tiår er der tilmed også kommet flere parcelhuse og andre slags boliger herhjemme.

»Så endnu ligger antallet af handler på et lavt niveau, og det skyldes især, at køberne har holdt igen og har ventet på bedre tider. Men der er også en del, som ikke har haft mulighed for at købe bolig, fordi de har tabt penge på en tidligere bolig, eller er presset økonomisk af andre grunde,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Hos Dansk Bank oplyser cheføkonom Steen Bocian, at priserne på både lejligheder og huse er steget i oktober, efter hvad deres seneste målinger viser.

billede boliger

Prisstigningerne på ejerlejligheder har ellers taget en mindre pause hen over sommeren, men i oktober var der igen fremgang. Priserne steg fra september til oktober på ejerlejligheder med 2,4 procent på landsplan. Fremgangen var især drevet af stigende priser i København, mens der var små prisfald at spore i Aarhus.

I København var der særligt store prishop på projektlejligheder, hvor gennemsnitsprisen steg med 4,7 procent fra september til oktober.

Prisen på ejerlejligheder er steget gennem længere tid, og sammenlignet med samme tid sidste år, lå priserne i oktober i år 12,7 procent højere. I København er det blevet til en fremgang på 16,6 procent over det sidste år.

bolig

Dermed koster en gennemsnitslejlighed på 85 kvadratmeter nu 2,12 millioner kroner på landsplan. I København er prisen oppe på 2,58 millioner kroner. Højst priser i København er der i København K, hvor kvadratmeterprisen i snit er på 41.932 kroner, eller lige så mege som 3,56 millioner kroner for 85 kvadratmeter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere