Berlingske Business
LIVE
10:25 Tidligere Uber-direktør føler sig udsat for personligt angreb

Sommerhussælgerne må stadig give de største rabatter

RB PLUS Salget af sommerhuse eksploderer
Arkivfoto. Foto:

Det er højsæson for nøgleoverdragelse af opdaterede træskure nær vandkanten.

Sommermånederne er nemlig også højsæson for sommerhusene, men selvom ejendomsmæglerbranchen melder om et marked, der er gået et gear op, er det stadig på fritidshusmarkedet, at sælgerne må acceptere de største nedslag i prisen.

For mens salgsprisen for en lejlighed på landsplan kun lander 3,7 procent under den første udbudspris, så er rabatten i gennemsnit på 10,6 procent for sommerhuse.

Det viser en opgørelse fra Boliga over sommerhussalget i 2017.*

Tager man højde for de prisjusteringer, sælger selv må lave undervejs, er det stadig på sommerhuse, der bliver givet størst nedslag. 6,3 procent har sælgerne givet i forhandlingsrabat, for at få køberens kruseduller på købsaftalen.

At det er på sommerhusmarkedet, man finder de største rabatter, hænger i følge boligøkonom og direktør i Boliga, Frederik Rovsing, sammen med, at udbuddet stadig er ganske højt med over 12.000 emner til salg i øjeblikket.

»Der er stadig en stor pukkel af fritidshuse på markedet, og derfor har køberne meget at vælge imellem. Som sælger bliver man derfor nødt til at give forholdsvis store prisnedslag for at få solgt sit sommerhus«, siger han til Boliga.

Mange sommerhuse blev udlejet ulovligt Sommerhuse


Stadig langt op til gyldne tider

Selvom ejendomsmæglerbranchen i øjeblikket melder om gyldne tider på sommerhusmarkedet, er der stadig et godt stykke op til tiden før finanskrisen, hvor der i perioden fra 1995-2006 blev solgt mellem 10.000-15.000 sommerhuse om året. Sidste år blev der således solgt 7.700 sommerhuse.

»Som køber skal man ikke lade sig forblænde af ejendomsmæglerbranchens jubeloptimisme på sommerhusmarkedet. Der bliver stadig givet store rabatter, salgstiderne er væsentligt længere end på lejligheds- og husmarkedet, og der er masser af emner at vælge imellem for køberne«, siger Frederik Rovsing.

tisvilde

Store og små

Jagten efter et sommerhus handler dog ikke kun om, hvorvidt man kan lide placeringen af huset på grunden, antallet af værelser og graden af arbejde, der venter forude.

Ganske som på markedet for villaer, er der store forskelle på både priser og rabatter - alt efter hvilket område sommerhuset ligger i.

Når det kommer til forhandlingsrabatten - altså prisforskellen på den seneste udbudspris og den reelle handelspris - så er det i Væggerløse på det sydlige Falster, der blev skåret mest på prisen - her blev der barberet 8,8 procent af, mens det i Glesborg i Djursland var 8,6 procent.

Netop Glesborg var sammen med sjællandske Holbæk det sted, der blev skåret mest i forhold til den første pris på markedet. Hele 17,6 procent under den landede salgsprisen på.

Her kan du se, hvor meget der blev givet i rabat i det område, du drømmer om et sommerhus i

* Boliga har opgjort den procentvise forskel på den registrerede salgspris kontra den første og den senest kendte udbudspris på fritidshuse solgt i 2017.

13BUSTOSCANA-132134.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen