Del : SMS
Berlingske Business

Sommerhuse er stadig bundproppen

02BUSSommerhus-114725.jpg
RB Plus. V: Mere attraktivt at udleje sommerhuseUdenlandske turister skal lokkes fra Region Hovedstaden og ud til landets kystområder. Et af midlerne er en liberaliseret planlov, mener Troels Lund Poulsen.Se RB 21/7 2015 14.03. RB Plus. V: Mere attraktivt at udleje sommerhuseUdenlandske turister skal lokkes fra Region Hovedstaden og ud til landets kystområder. Et af midlerne er en liberaliseret planlov, mener Troels Lund Poulsen.Se RB 21/7 2015 14.03. Sommerhuse. til artikel om at nordmænd køber sommerhuse , bla. her ved Hals , Bisnap Strand, på Vendsyssels østkyst.

I krisetider ofrer danskerne først de ting, der kan undværes. Og det er gået ud over fritidshusene under og efter finanskrisen. Priserne især i Nordsjælland er dog begyndt at stige.

Artiklen fortsætter under annoncen

Priserne på fritidshuse blev hårdest ramt af boligmarkedets nedtur i forhold til andre ejendomstyper. Men der er lys forude, vurderer flere økonomer.

»Det er især under en højkonjunktur, hvor efterspørgslen efter luksusgoder stiger, og de senere års afdæmpede økonomiske udvikling har dermed virket som en bremse på sommerhusmarkedet. Historisk set svinger sommerhusmarkedet i samme retning som boligmarkedet generelt – udsvingene er dog større, hvor det i opgangstider tenderer til at stige mere og i nedgangstider er under større pres end resten af boligmarkedet,« konstaterer cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig.

02BUSboliglaan-153332.jpg

Over det seneste år er der dog set fremgang i handelsaktiviteten og priserne, som efter de foreløbige tal er steget med to-tre procent. Cheføkonomen vurderer dog, at markedet på grund af et stort udbud fortsat vil klare sig en smule dårligere end boligmarkedet generelt med en stigning på mellem en og tre procent i 2016 – med den største pil opad for de nordsjællandske sommerhuse, fordi de stigende priser på helårsboliger i hovedstadsområdet trækker dem med op.

Boligøkonom i Nykredit Joachim Borg Kristensen påpeger, at der er et godt stykke vej op til salgstallene fra før krisen – men at køberne begynder at melde sig.

»Det hænger formentlig sammen med, at fritidshuspriserne er faldet til et niveau, som flere finder attraktivt. 2015 har altså bragt flere købere på banen, men der er stadig et stort overtal af sælgere,« siger han.

Udbudspuklen skyldes både lav efterspørgsel og byggeboomet i perioden 2004-2008, hvor der i forhold til de foregående 20 år blev bygget dobbelt så mange sommerhuskvadratmeter.

Førstegangskøbere presses af små investorer

Finansieringen af sommerhuse har også været hæmmet af lave friværdier, påpeger chefanalytiker Lise Nytoft Bergmann fra Nordea:

»Sommerhuset kan kun finansieres med op til 60 procent realkreditlån. Det betyder, at de fleste sommerhuskøbere finder en del af de resterende penge ved at optage et lån i friværdien på deres helårsbolig. Er der ikke noget friværdi, bliver sommerhuskøbet dyrere, fordi man dermed skal ud og låne et stort beløb i banken til en rente, der normalt er væsentligt højere end renten på et realkreditlån,« påpeger hun.

Dermed kan forbedringen af det nordsjællandske sommerhusmarked også forklares med, at boligpriserne er steget mærkbart i og omkring hovedstaden, og at flere derfor har fået oparbejdet noget friværdi, der kan bruges som finansieringskilde.

trappe

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere