Del : SMS
Berlingske Business

Salget af sommerhuse på vej ud af tornerosesøvnen

RB Plus V: Mere attraktivt at udleje sommerhuse RB Plus V: Mere
Arkivfoto: Sommerhus ved Hals, Bisnap Strand, på Vendsyssels østkyst. Foto:

Den lange periode med en usædvanlig lav rente er måske det kys, der endelig får sommerhusmarkedet til at vågne af den tornerosesøvn, det har befundet sig i siden finanskrisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens store dele af det øvrige boligmarked er vågnet op til dåd efter finanskrisen, er sommerhusmarkedet stort set slumret videre. Priserne er kun steget svagt, og omsætningen er først i de senere år begyndt at røre på sig især i de mest populære områder som eksempelvis Nordsjælland.

19BUSMichael-Mindrup-145311.jpg

Samlet set er omsætningen af sommerhuse steget i de seneste fire år og er nu næsten 65 procent højere end det hidtidige lavpunkt i 2011. Men det siger noget om dybden af søvnen, at omsætningen på trods af stigningen stadig er lavere end et gennemsnit af omsætningen i de seneste 25 år.

Men der kan være en bedring på vej, påpeger flere økonomer. Især kombinationen af den lave rente samt en stille fremgang i økonomien og beskæftigelsen kan være det kys, der vækker sommerhusmarkedet.

bolig

Økonomisk klimaforandring

»Fremgangen i handelsaktiviteten er ført an af en bedring i det økonomiske klima og en væsentligt lavere finansieringsbyrde ved køb af sommerhus,« konkluderer cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig.

Sommerhuse

Konkret er den samlede månedlige nettoydelse på et sommerhus efter skat faldet med ca. 40 procent i forhold til 2008, uanset om man vælger lån med fast rente eller flekslån med variabel renten.

»Tager man alternativt højde for stigningerne i vores disponible indkomst, skal vi helt tilbage til 1998/1999 for at finde et år, hvor adgangen til sommerhusmarkedet har været lige så »nem« rent økonomisk som i dag,« oplyser Christian Hilligsøe Heinig.

bolig

Lav rente

Han har beregnet, at et sommerhus til to millioner kroner i bedste fald kan erhverves for en månedlig ydelse på godt 5.000 kroner alt inklusiv – blandt andet ved hjælp af en lav rente på i dette eksempel femårige flekslån, F5. Og netop den løbende udgift ved at eje et sommerhus er det tal, der skal holdes op mod øvrige feriemuligheder og goder i familielivet.

»Det er den rene økonomiske omkostning ved at eje et sommehus, som er relevant i forhold til alternativer som at leje sommerhuse eller tage på ferie i udlandet. Et par uger sydpå i et lækkert sted kan jo let løbe op i 10.000-15.000 kroner per snude, så det løber jo også op i et anseeligt beløb. Men når man overvejer køb af sommerhus, skal man være forberedt på at give afkald på nogle ting,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

02BUSSommerhus-114725.jpg

Rådgivningen fra Realkredit Danmark og moderbanken Danske Bank er entydig, at det først og fremmest er nytteværdien, der skal drive et sommerhuskøb.

»Som investering kan man ikke sige noget sikkert på langt sigt,« siger cheføkonomen.

Marked i formkrise

Lige nu er der stadig et stort udbud af sommerhuse, og det holder priserne nede.

Projektdirektør Curt Liliegreen fra Bolig-økonomisk Videncenter kalder sommerhusene for et »marked i en formkrise«, men hvor der er tegn på fremgang især på Sjælland, når der ses på antallet af solgte huse.

Han påpeger dog også, at udbuddet af sommerhuse steg kraftigt allerede inden boligboblen kulminerede i 2006.

»Dette sidste forhold kan indikere, at en del af svækkelsen på sommerhusmarkedet har dybereliggende årsager end konjunkturerne og måske mere skyldes ændrede præferencer for den måde, danskerne tilbringer fritiden på, og ændringer i husstandsstørrelser med flere singler med en deraf følgende begyndende mætning af sommerhusmarkedet,« skriver han i en analyse.

Curt Liliegreen forventer dog, at stigende friværdier på helårsboliger i de større danske byer og muligheden for rekordbillig finansiering vil stimulere i det mindste dele af sommerhusmarkedet i de kommende år.

»Kombinationen af mange valgmuligheder og rigelig og billig finansiering burde således få køberne ud af busken og rette op på formkurven for i det mindste det sjællandske sommerhusmarked i løbet af 2016 og 2017,« skriver han.

20BUSbagsideklumme--bent-hu.jpg

Godt tidspunkt

Privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg råder interesserede sommerhuskøbere til at slå til nu.

»Antallet af sommerhuskøbere i markedet er stigende, og det er billigt at låne,« lyder hans argumenter.

Efter hans vurdering tyder meget på, at sommerhuspriserne vil stige særligt i Nordsjælland – og at de allerede er steget flere steder, så chancerne for at få et sommerhus til bundpris er blevet mindre.

»Den nuværende meget lave rente på realkreditlån gør, at du kan finansiere dit køb uden at belaste dit budget meget. Erstatter du rejser i udlandet med ferier i sommerhuset, kan du endda forbedre din økonomi,« konkluderer den privatøkonomiske rådgiver.

stadil bolig

Han vurderer, at et sommerhus til en million kroner med den højest tilladte finansiering op til 60 procent som realkreditlån i sommerhuset og resten med et realkreditlån i friværdi i en helårsbolig vil gøre sommerhuset billigere end 14 dages ferie sydpå for en familie med to børn – også efter at ejendomsskatter, forsikring, driftsudgifter og afdrag på lånet er regnet med.

Hvis der er tale om et sommerhus til to millioner kroner, svarer det til en sommerferie i den dyre ende for familien, viser detaljerede beregninger fra Christian Hilligsøe Heinig. Med en finansiering i sommerhuset samt friværdi i en helårsbolig og brug af et F5-lån udgør det samlede budget knap 62.000 kroner om året.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere