Del : SMS
Berlingske Business

Private udlejere kommer galt af sted

Udlejning2_Business
Katrine Hansen havde rådført sig med en advokat, to ejendomsmæglere og et udlejningsbureau om, hvad hun kunne tage i leje for sin ejerlejlighed. Alligevel blev lejen sat ned i huslejenævnet. Foto:

Man kan brænde fingrene, hvis lejekontrakten ikke er helt korrekt udført.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden finanskrisen har boligpriserne været stort set konstant faldende. Det har efterladt mange familier og enkeltpersoner i en situation, hvor de ikke kan eller vil sælge deres private ejerlejlighed, fordi de i så fald skal realisere et stort tab.

For at undgå den skæbne vælger mange at springe ud som udlejere - men det er en farefuld færd. Som Berlingske Business har skrevet om ad flere omgange, er der en stor risiko for at blive trukket i det kommunale huslejenævn af sin lejer, og her taber udlejer i stort set alle tilfælde. Resultatet er en stor nedsættelse af lejen, der efterlader mange i en situation, hvor de har store, månedlige tab.

Men som om den situation ikke var trist nok, så kan man som udlejer ende i en situation, hvor man ikke kan slippe af med sin lejer på trods af de store tab.

»Det skyldes, at mange privatpersoner har lavet en forkert lejekontrakt. Man tror, at man - hvis man lejer sin ejerlejlighed ud - kan skrive i kontrakten, at der er tre måneders opsigelse. Men det kan man bare ikke,« siger Mark Jensen, indehaver af SAPU, der er en privat udlejerorganisation, der tilbyder rådgivning til folk, der gerne vil leje deres lejlighed ud.

Kan slå sig på dårlige kontrakter

Årsagen er, at man i lejekontrakten skal skrive i § 11, at opsigelsen sker i forhold til lejelovens § 83 stk. a, som siger, at man kan opsige lejer, hvis man selv ønsker at bebo det lejede igen. Og det kan kun ske med 12 måneders varsel - og ikke tre, som normalt gælder.

»Og hvis man så har skrevet tre måneder i lejekontrakten, så er opsigelsen ugyldig og bliver underkendt. Så kan udlejere stå i en situation, hvor de bliver gift - i princippet for altid - med en tabsgivende lejer, uden at kunne gøre noget som helst ved det,« siger Mark Jensen.

Pas på med tidsbegrænsningen

Og det er ikke den eneste faldgrube. Mange vælger nemlig at lave en tidsbegrænsning i kontrakten - men det kan man kun, hvis det er tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold.

»Det er en ladeport af en formulering, og man risikerer, at ens grundlag for tidsbegrænsningen også bliver underkendt bagefter. Igen kan det føre til, at man bliver gift med en lejer, der koster én enorme tab,« siger Mark Jensen.

Det er for eksempel ikke nødvendigvis grund nok, at man efter nogle år vil prøve at sælge igen. Og netop den begrundelse bruger mange. Mark Jensen fortæller, at han igennem årene har set mange få »ødelagt deres liv af det, fordi de sidder fast i en situation, hvor de ikke kan komme videre.« Boligøkonom og lektor ved CBS, Jens Lunde, er enig.

»Det er en dybt ulykkelig situation, der ofte rammer yngre familier med en økonomi, der allerede er belastet,« siger han.

I følge Lejernes LO i Hovedstaden har de alene skaffet deres medlemmer over ni millioner kroner i første halvår af 2012. I 2011 skaffede de 13,3 millioner i alt.

Læs mere om privates udlejning af boliger i Berlingske Business lørdag 1. september

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere