Del : SMS

Nyt boligbyggeri sælger igen

byggeri
Foto:

Der er igen gang i markedet for nye lejligheder og rækkehuse i hovedstaden, Aarhus, trekantsområdet og flere andre steder i landet. Blandt andet fordi det igen kan lade sig gøre at låne til en ny bolig, inden man har solgt den gamle. Og så er de gamle fallenter renset ud.

Artiklen fortsætter under annoncen

En kran og et byggesjak arbejder på et halvfærdigt højhus få hundrede meter fra Øresund og Amager Strandpark. 50 meter længere fra vandet er arbejdet så småt gået i gang på en byggeplads med et reklameskilt for et 21- etagers-højhus, og lige ved siden af er et hvidt lejlighedskompleks netop indtaget af nye beboere, der får havudsigt, mens underboen er en Lidl-forretning. Længere nede ad Amager Strandvej skal der opføres yderligere to højhuse og flere karréer af rækkehuse.

Området ud for Amager Strandpark er det nye byggecentrum i København med både ejerboliger, erhverv og lejeboliger. Nu forsvinder de ruinlignende erhvervsejendomme endelig, efter at området har ligget hensygnende, siden markedet gik i stå i 2006.

Det samme billede ses ved Islands Brygge, ved Margretheholm bag den nye opera, i Aarhus Havn, hvor kranerne står tæt som i Kina eller ved de attraktive vand- og naturområder ved Vejle. Man skulle nærmest tro, at vi var vendt til tiden før krisen. Og der er da også sket en vending i markedet, lyder det fra tre af de ejendomsproduktudviklere, som har overlevet de hårde tider.

»Vi kan se, at markedet er ved at gå i gang igen. Bankerne er ikke længere så forskrækkede over sig selv. De er mere villige til at låne ud. Og vi ser endda også, at det så småt bliver muligt at købe en ny lejlighed, før den gamle er blevet solgt,« siger direktør Jørgen Witting fra Arkitektgruppen. Firmaet står bag en stor del af byggerierne ved Amager Strandpark, hvor 16 rækkehuse til tre mio. kr. nærmest blev revet væk, og flere købere står på venteliste. I luksuslejlighedsprojektet er 75-80 pct. af lejlighederne solgt.

Dramaet i dansk boligbyggeri er ovre

Dermed ser et drama i dansk bygningshistorie ud til at være ovre. Det er historien om et alt for overophedet marked for nye boligbyggerier, der kollapsede med kæmpetab til følge for både de lidt for spekulative boligkøbere, for krakkede ejendomsudviklere og ikke mindst for de banker, der lånte ud til alt for luftige projekter.

En særkørsel som boligportalen Boliga har udarbejdet for Berlingske Business fortæller, hvordan det overophedede marked er blevet mere normalt. For tilbage i 2007 var 10.000 nye ejerlejligheder udbudt til salg over hele landet, svarende til hver fjerde lejlighed, der var sat til salg. I dag er det nede på otte pct. eller bare 1500 lejligheder.

Det dramatiske fald er blandt andet udtryk for, at flere pensionskasser og investorer fra ind- og udland har opkøbt tusindvis af nye ejerlejligheder og lejet dem ud. På den måde er de forsvundet ud af markedet. Men det er også udtryk for, at mange af de spekulanter, der af bankerne fik lov til at bygge nye boliger, længe inden de var solgt, i dag er væk, forklarer Lars Bytoft, salgsdirektør hos NCC Bolig:

»Rigtig mange projektudviklere er gået nedenom og hjem, og nogle af de større har haft økonomiske problemer. Samtidig er det kun få, der har råd til at bygge spekulativt i dag, det vil sige at bygge, inden lejlighederne er solgt.«

Flere af ejendomsudviklerne oplyser, at banker og realkredit nu er mere villige til at låne ud til købere af projektejendomme. Særligt BRF Kredit beskrives som en aktør, der er villig til at låne til en ny bolig til boligejere, inden deres eksisterende ejendom er solgt.

Adm. direktør i BRF Kredit Sven Blomberg bekræfter da også, at realkreditselskabet har hjulpet flere kunder i den situation i et projekt, som udbydes af NCC, og hvor det varer to år, før byggeriet er færdigt:

»Det er en helt speciel situation, der fordrer, at den pågældende kunde har en økonomi, der gør det muligt at sidde med to ejendomme eller har en stor formue,« siger Sven Blomberg, der oplyser, at flere medarbejdere skal ind og godkende et sådant engagement.

»Det fremgår klart af vores kreditpolitik, at man ikke kan købe ny bolig, før den gamle er solgt. En undtagelse kan være, hvis man står til et stort provenu ved salg af sin nuværende ejendom, men alligevel kan sidde i den nye ejendom, selv hvis den gamle ejendom bliver solgt til en langt lavere pris end forventet.«

Byggerier kræver kapitalstærke partnere

Heller ikke for projektudviklerne er det nemt at låne penge. Adm. direktør Flemming Joseph Jensen fra Sjælsø Gruppen konstaterer, at man har rettet fokus mod lejelejligheder som f.eks. byggeriet af 450 nye lejligheder ved Margretheholm i samarbejde med PKA og Topdanmark, for det er stadig svært at skaffe finansiering til at sælge direkte til boligkøberne.

»Når vi kommer op i store projekter, så kan det kun lade sig gøre med kapitalstærke partnere. Det er meget svært at skaffe byggelån, for bankerne er fortsat pressede af Finanstilsynet ved ejendomsfinansiering. Lidt nemmere er det at bygge rækkehuse, for dem kan man lettere bygge nogle få af ad gangen, mens man jo ikke kan bygge et halvt ejendomsprojekt.«

Flemming Joseph Jensen ser dog også en bedring i markedet pga. de lave renter, og fordi der er kommet mere ro om boligskatterne.

Men i dette nye og spirende marked for nye boliger gælder det for boligkøberne om at være kritiske. Og tidligere tiders spekulanter, der brugte friværdien i den ene nye lejlighed til at købe to nye for, er en saga blot:

»Man skal købe en ny bolig for at bo i den i 15-20 år og ikke som investering. Derfor er det vigtigt, at den passer ind i ens arbejdsliv, til fritiden og til børnenes behov. Det var jo derfor, at det gik så galt. Folk troede jo, at det var en roulette, som man kun kunne vinde på,« siger Flemming Joseph Jensen, der også ser Nordhavnen og Carlsberg som gode områder i fremtiden.

Han opfordrer boligkøberne til at have særligt fokus på beliggenhed. Derfor skal man holde sig til områder med vækst i befolkningstallet som hovedstaden, Aarhus og trekantsområdet. Priserne i yderområderne vil komme under pres.

»Vi ser i stigende grad, at flosklen om urban living materialiserer sig. Folk vil kunne cykle ind til byen og være tæt på kulturlivet og have kort på arbejde.«

Boligerne må ikke blive for store

Men fokus er nu også i høj grad på prisen. Det oplevede Arkitektgruppen, da man satte et projekt med rækkehuse til salg ved Amager Strandvej. Først var det en blanding af huse på 98 og 128 kvadratmeter til henholdsvis tre og fire mio. kr. Men det viste sig, at de dyreste huse var svære at komme af med, mens de mindre blev solgt med det samme. Derfor lavede de projektet om, så næsten alle husene blev de små til tre mio. kr.:

»Det er utrolig vigtigt, at vi rammer rigtigt med prisen. Og boligerne må ikke være for store. De skal indeholde de mest basale ting til en familie på fire. Det vil sige et soveværelse, to børneværelser og to toiletter. Det skal have en god beliggenhed, en forhave med en græsplæne og en parkeringsplads,« siger Jørgen Witting fra Arkitektgruppen, der snart sætter gang i et nyt projekt ved Ørestad Syd.

Det andet store segment er luksuslejligheder til mere end tre mio. kr. Her er beliggenhed altafgørende. Det samme gælder de store altaner og ikke mindst oplevelsen af kvalitet:

»Det skal være bygget af gode materialer, og indretningen skal opgraderes med f.eks. Unoform-køkkener og gode hvidevarer. Og der skal være plads til Webergrill samt borde og stole udenfor,« lyder det fra Arkitektgruppens direktør.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere