Del : SMS
Berlingske Business

Natbilleder på boligannoncer er det rene fup

Hus-split
Billedet til venstre af dette hus på Amager er taget i daglys og siden manipuleret til billedet i højre side.

Flag bliver klippet væk, mørke skyet bliver malet på og slukkede lys bliver tændt i Photoshop. Intet problem, siger ejendomsmæglerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ser så idylisk ud.

Der er lys i vinduerne, flaget er taget ned, og skyerne er smukke her om natten.

Men det er rent fup.

For i virkeligheden er der tale om et billede taget i fuldt dagslys, der siden er blevet manipuleret i Photoshop, så det ligner et aften eller nattebillede.

lejlighed

Det viser en gennemgang af en række boligannoncer, som Berlingske har foretaget.

I et tilfælde fra en villa på Amager kan man således stadig se de legende børn på præcis samme position i haven - både nat og dag.

Artiklen fortsætter under billedet
Eksempel 1
Et hus til salg på Amager. Øverst ses dagsbilledet med legende børn i venstre side. På det manipulerede nattebillede nederst er der fortsat legende børn på præcis samme steder. Foto : Danbolig

På kanten

Hos Forbrugerrådet Tænk siger jurist Lea Markersen med speciale i ejendomsmæglermarkedet, at billederne »bevæger sig på kanten til det vildledende«.

»Hvis man ser et nattebillede, så må man have en forventning om, at det er taget om natten. Det er ikke ualmindeligt, at ejendomsmæglere laver den her slags tricks, men der må være en grænse. Det her er en lidt mærkelig måde at spare penge på,« siger Lea Markersen, der ikke tidligere har stødt på denne form for billedmanipulation.

»Rent moralsk synes jeg ikke, at det er i orden, at man laver den her slags billeder. Mange ser jo ikke deres kommende hus om natten før de køber, så de går ud fra, at de kan stole på billederne,« siger Lea Markersen.

Artiklen fortsætter under billedet
Eksempel 2
Billedet her synes at vise, at solen går ned i billedets højre side. I virkeligheden ville solen dog gå ned bag fotografens ryg, der vender mod vest.

Ejendomsmælgerne: Intet problem

Berlingske har fundet en række eksempler hos Danbolig, der dog ikke vil udtale sig om de manipulerede nattebilleder. I stedet henviser Danbolig til juridisk chef hos Dansk Ejendomsmæglerforening, der ved »hvad der anbefales for brancheforeningens medlemmer i den her sag«.

Anders Palmkvist, hvad synes du om, at billeder bliver manipuleret, så det fremstår som om, at de er taget om natten, når i virkeligheden er taget om dagen?

»Det har jeg intet problem med. Det afgørende er om ejendommen ændrer karakter i forhold til, hvordan det ville have set ud. Om man så bruger computere til at animere nattehimlen eller ej, det har ingen betydning. Hvis billedet er udtryk for, hvordan det kunne have set ud, så er det fint,« siger Anders Palmkvist.

På nogle af de manipulerede billeder ligner det umiddelbart, at solen går ned i en retning, der ikke helt passer med huset. Synes du stadig, at det er ok?

»Vi har ikke undersøgt de konkrete eksempler, men det er klart, at hvis man laver noget i Photoshop, så skal det se ud som det ville se ud i virkeligheden. Hvis ejendommens udtryk ændrer karakter, så er det ikke i orden«.

Artiklen fortsætter under billedet
Eksempel 3
Sådan får man lys i gadelampen.

I forvejen er det kendt, at ejendomsmæglere får nogen til at manipulere billederne, så der kommer glade tv-værter på alle tv-skærme, der er altid blå himmel og nu også, at man laver kunstige nattehimler. Er der nogen grænse for, hvad I vil manipulere?

»Ja, det afgørende er, at boligen altid fremstår, som den kunne have set ud. Man fjerner jo også nogle gange dyre møbler, for ikke at give gode ideer til tyve. Og man laver jo også i et vist omfang stemningsbilleder fra boliger - for eksempel af en blomst med sløret baggrund. Man kan spørge: Hvad siger det om boligen? Men så længe det er tydeligt for brugeren om der bliver manipuleret, så er det fint«.

Ingen af de steder, vi har set skriver man »manipuleret« om deres nattebilleder. Burde man det?

»Igen: Hvis det er blot er et udtryk for, hvordan det ville have set ud, så er det intet problem. Så er det blot en omkostbesparelse, at man ikke behøver at sende en fotograf ud om natten. Det behøver man ikke at skilte med,« siger Anders Palmkvist.

Se Ritzau: Økonomer ser små stigninger i boligpriser. Ejendomsskatter - huse i Lyngby Sorgenfri. Grundskyld. Villaer.

asf

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere