Del : SMS
Berlingske Business

Mangel på lejligheder kan presse prisen op

Ejerlejligheder
Overskrift
Der mangler ejerlejligheder til salg i København, mener mæglerne. Foto:
 

Der var ved udgangen af januar små 1.400 ejerlejligheder til salg i København. Mæglerne mener, at der er efterspørgsel nok til op mod 1.000 ekstra.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stadig flere danskere flytter til Købehavn, og det vil være med til at presse priserne på ejerlejligheder i Hovedstaden op. I de populære dele af byen er der nemlig en stor mangel på lejligheder til sal.

Alt tyder på priser, der vokser med måske fem til seks pct. på ejerlejligheder i København om året. Men økonomerne tror ikke på, at det vil kunne trække resten af boligmarkedet i gang her og nu.

Mere præcist viser nye tal fra EDC, at der 31. januar i år var 1.381 ejerlejligheder til salg i Hovedstaden. Det er det laveste i flere år og både EDC og Nybolig mener, at de kunne bruge op mod 1.000 flere ejerlejligheder på slagslisten. Der er for få lejligheder til salg i København K., på Vesterbro, Nørrebro, Østerbro og Frederiksberg.

Mæglernes udsagn kommer efter at en opgørelse i Berlingske Business viser, at nybyggeriet af boliger i øjeblikket er på det laveste niveau siden Anden Verdenskrig. Dansk Byggeri understreger, at København bliver ramt af boligmangel, hvis udviklingen ikke vender.

Sekretariatschef i Boligøkonomisk Videncenter Curt Liliegreen påpeger, at knapheden på lejligheder i dele af København vil få priserne på ejerlejlighederne til at kravle i vejret med et par procent mere end inflationen i løbet af i år.

Det vil dreje sig om de lejligheder, som ligger meget centralt, hvor beliggenheden har en selvstændig værdi.

»Det er i brokvartererne og inde omkring Søerne. Det er demografien - med flere som flytter til København - kombineret med knaphed på udbud af lejligheder, som gør det,« siger Curt Liliegreen, der påpeger, at netop det, at det er svært at bygge nyt i de områder af Hovedstaden er med til at gøre dem mere populære.

»Det er fordi, der ikke kan bygges nyt, og alle derfor ikke kan få en bolig i området, at disse dele af København er attraktive. Det er en meget almindelig psykologisk faktor,« siger Curt Liliegreen.

Tallene fra EDC viser, at der ved udgangen af 1. kvartal sidste år var små 2.300 ejerlejligheder til salg i Hovedstaden. Året før var tallet næsten 3.000.

Og siden udgangen af 2011 er der solgt flere lejligheder i København end der er kommet nye til. Mæglerne mener, at familierne holder sig tilbage med at sælge, fordi mange har købt deres ejerlejlighed dyrt for nogle år siden, og de er ikke interesseret i at sælge nu, fordi det giver et tab. De vil hellere vente et par år med håbet om, at priserne til den tid er steget.

En anden årsag er, at på grund af den lave rente og høje udgifter til at leje, så bliver den ene ofte boende i ejerlejligheden i tilfælde af en skilsmisse. Der mangler ganske enkelt nogle af de skilsmissesalg, der tidligere har været der.

En opgørelse fra Boligsidens Markedsindeks viser, at det sidste år var med til at få ejerlejlighedspriserne til at vokse med syv pct. med en accelererende stigning hen mod slutningen af året.

Men hverken Curt Liliegreen eller cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Lone Kjærgaard tror på, at det kan skabe en vending på resten af boligmarkedet.

»Dertil er der fortsat alt for mange huse til salg rundt omkring i landet. Der er langt fra Vesterbro til Vesterhavet. For at der skal komme gang i hele boligmarkedet, skal der ske nogle grundlæggende forbedringer af den danske økonomi først. Vi skal have mere gang i væksten,« siger Lone Kjærgaard, der understreger, at bedre priser på ejerlejligheder i København vil få en vis afsmitning i resten af Hovedstaden.

Se også web-TV:

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere