Del : SMS
Berlingske Business

Mæglerens låneforslag kan være dyrt

pix-realkredit
Humleby på Vesterbro i København. Foto:

Det gælder om at kigge sig ekstra godt for, før man optager et nyt boliglån. Priserne svinger betydeligt, så man kan snyde sig selv, hvis man tager det første tilbud.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste ejendomsmæglere arbejder sammen med udvalgte realkreditinstitutter og bliver betalt for at lægge netop deres lånetilbud frem foran kunderne. Men det kan blive en dyr fornøjelse at vælge den lette løsning og blot at sige »ja tak« til det første og umiddelbart bedste tilbud.

Tidligere var prisen på boliglån stort set den samme, uanset om man valgte Nykredit, Totalkredit, Realkredit Danmark, Nordea Kredit eller BRFkredit. Men nu er der kommet ganske betydelige prisforskelle på boliglån, alt efter hvem der udsteder dem. Dermed står samarbejdet mellem mæglere og realkreditinstitutter i et andet lys.

"Verden ser anderledes ud end for 20 år siden. Dengang var der nærmest kun et produkt på markedet, og alle havde samme priser. Sådan er det ikke mere. Derfor skal forbrugerne være opmærksomme på forlovelsen mellem realkreditselskaberne og ejendomsmæglerne," siger afdelingschef i Forbrugerrådet Vagn Jelsøe.

pix-realkredit

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) er enig og siger, at forbrugerne skal være opmærksomme på, at bidragene nu svinger meget betydeligt.  "Forbrugerne skal bede om at få flere lånetilbud fra forskellige realkreditinstitutter, og så skal vi kigge på, om reglerne kan justeres, så konkurrencen skærpes. At der er konkurrence og lave priser er klart i forbrugeres interesse. Men det er en voksende udfordring, at priserne på realkredittens bidrag er blevet meget forskellige. Før var der jo stort set ens priser," siger Ole Sohn.

Vagn Jelsøe tilføjer, at det langt hen ad vejen er sådan, at boligkøbere tager det først foreslåede finansieringstilbud, som ejendomsmæglerne tilbyder.

"Men folk skal være opmærksomme på det, for prisforskellene er så store, at de skal undersøge markedet." Vagn Jelsøe er dog ikke tilhænger af helt at forbyde provisionsaftalerne mellem mæglerne og realkreditinstitutterne.

Ejendomsmæglerne må dog slet ikke yde finansiel rådgivning, fastslår relationschef Mads Ellegaard fra ejendomsmæglerkæden Home.

"Derfor anbefaler vi slet ikke konkrete lån. Vi anbefaler derimod, at boligkøbere taler med Realkredit Danmark eller Danske Bank og træffer en beslutning i samarbejde med dem," siger Mads Ellegaard. Cheføkonom Troels Theill Eriksen Fra Dansk Ejendomsmæglerforening siger på tilsvarende vis, at det skal fremgå af både salgsopstilling, formidlingsaftalen og købsaftalen, hvis mæglerne får provisioner for formidling af boliglån.

"Ejendomsmægleren er rådgiver for sælgeren, ikke køberen. Derfor har mægleren ingen pligt til at oplyse køber om det, hvis han kan få et billigere lån end det, som fremgår af salgsopstillingen," siger han. Kommunikationschef Jan Nordmann fra EDC Mæglerne indrømmer, at det er et problem, hvis salgsopstillingerne hos EDC var udstyret med lånetyper, der var markant dyrere end andre steder.

"Men der er andet end lige prisen, som er vigtigt, når det handler om boliglån. Samtidig er langt de fleste boligkøbere klædt godt på af deres bank, når de møder op hos ejendomsmægleren. Det er hver anden kunde, som allerede er forhåndsgodkendt til et lån og har valgt lånetypen, når de kigger på bolig," siger Jan Nordmann.

Tænk på de 30 års løbetid

Privatøkonomisk rådgiver Rune Wagenitz Sørensen fra Miranova siger dog, at det er vigtigere end nogensinde at indhente lånetilbud fra forskellige. "En årlig prisforskel på selv et par tusinde kroner i bidrag bliver til rigtig penge over de 30 år, som et typisk boliglån løber," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere