Berlingske Business
LIVE
17:20 Aktier: Mærsk trak stigning i land efter oliesalg

Køberne blev væk: Her opgiver flest at sælge huset

Boligkøb RB PLUS PFS Svært at spare op til drømmeboligen
ARKIVFOTO. Foto:

Det er ikke altid en dans på roser at være hussælger.

Ikke alene skal huset stå skarpt til spontane fremvisninger, man skal også leve med uvisheden om, hvornår og hvor meget huset bliver solgt for.

Derfor er der også sælgere, der efter et forsøg på at få skødet til at skifte hænder, opgiver at sælge huset. Det viser en opgørelse fra boligsiden Boliga.

11BUSFor-ldrek-b-203127.jpg

Og det er i bestemte kommuner i Danmark, at det hyppigst ender med, at sælger resignerer, og huset derfor forsvinder fra markedet uden et salg.

For af alle de boligannoncer, der i løbet af 2016 blev gjort inaktive på Boliga.dk, er det i Norddjurs Kommune, at den største procentvise andel af sælgerne endte med at opgive.

Helt præcist blev 39 procent af de huse, der forsvandt fra markedet, taget af uden at være blevet solgt.

I Mariagerfjord Kommune var andelen af boligsalg, der blev opgivet, på 38 procent af husene, mens det i Morsø Kommune var 33 procent.

For alle de nævnte kommuner gælder det også, at der bliver registreret en andel af solgte huse på mellem 47 og 51 procent ud af dem, der blev taget af nettet. Altså var det knap hvert andet boligudbud, der endte med et salg.

Lars Hjortshøj

Her holder de ved

Der er naturligvis også områder, hvor sælgerne i langt mindre grad opgiver deres boligsalg.

Således er det ifølge Boliga kun fem procent af de fjernede villaer og rækkehuse i Frederiksberg Kommune, der er blevet taget af markedet uden et tinglyst salg eller en genannoncering.

Dernæst følger Albertslund Kommune, hvor salget kun blev opgivet for syv procent af villaerne, mens hele 81 procent af de inaktive boliger endte med at få en ny salgspris indført i de offentlige registrere.

Næsten samme høje salgsprocent finder man i Brøndby Kommune - her er den på 80 procent - hvor det også blot var tretten procent af sælgerne, der endte med at droppe salget.

Her dropper flest at sælge huset:

  1. Norddjurs Kommune: 39 procent opgav salget.
  2. Mariagerfjord Kommune: 38 procent opgav salget.
  3. Morsø Kommune: 33 procent opgav salget.
  4. Vesthimmerlands Kommune: 30 procent opgav salget.
  5. Favrskov Kommune: 29 procent opgav salget.

Fog

Her får flest solgt huset:

  1. Albertslund Kommune: 81 procent fik tinglyst et salg
  2. Brøndby Kommune: 80 procent fik tinglyst et salg
  3. Tårnby Kommune: 78 procent fik tinglyst et salg
  4. Ishøj Kommune: 76 procent fik tinglyst et salg
  5. Allerød Kommune: 75 procent fik tinglyst et salg
    Hvidovre Kommune: 75 procent fik tinglyst et salg

Her kan du se salgspriser på solgte boliger i 2016.

*Boliga har i opgørelsen undersøgt, hvor mange af de boligannoncer, der forsvandt i 2016, som senere kunne matches med en tinglyst salgspris eller en genannoncering af samme bolig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen