Del : SMS
Berlingske Business

Hver anden sommerhus-sælger giver op

Sommerhuspriser_Business
Det er stadig svært at komme af med sommerhuset, selv om salget er gået lidt frem. Foto:

Det er især de dyreste fritidshuse, som bliver taget af markedet uden at blive solgt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere af de største ejendomsmæglerkæder mener, at sommerhusmarkedet endelig begyndt at røre på sig: Antallet af solgte fritidshuse steg 22 procent fra andet kvartal 2011 til andet kvartal 2012, men det er ikke alle, der får glæde af de nye, mere positive vinde.

En ny analyse fra boligsiden Boliga viser nemlig, at et flertal af sommerhus-sælgerne helt opgiver at komme af med boligen.

I første halvår af 2012 fik blot 48 procent af de sælgere, der pillede deres boligannonce af markedet, solgt huset, og det er især de dyre fritidshuse, som har været svære at afsætte.

Således er kun 32 procent af husene til mere end to mio. kr., som faldt af markedet i første halvår, blevet solgt, mens de helt billige sommerhuse til under 500.000 kr. har en salgsprocent på 60.

- Selv om der er en vis bedring på markedet, har mange stadig en urealistisk forventning til, hvad de kan få i pris for deres sommerhuse. Køberne og sælgerne står stadig for langt fra hinanden i mange områder, siger Boliga-direktør Ricco Zuschlag. - Desuden skal man huske på, at sommerhuse er en luksusvare, og at en del sælgere ikke nødvendigvis behøver at sælge til ‘den første, den bedste’. Der er tale om lystsælgere, hvor det ikke er strengt nødvendigt, at de lige får solgt her og nu, siger Ricco Zuschlag.

Aabenraa, Fanø og Rørvig topper listen med henholdsvis 92 pct. 88 pct. og 79 pct. solgte sommerhuse i forhold til fjernede annoncer, mens Hadsund, Storvorde og Oksbøl tager sig af bundplaceringerne med salgsprocenter på 31, 38, og 39.

Selv om hver anden sommerhussælger i år har måttet opgive at få solgt, går det dog bedre i forhold til sidste år, hvor salgsprocenten var helt nede på 44.

I 2010 lå andelen til gengæld en del højere, nemlig på 54 procent.

Også villasælgerne har i mange tilfælde svært ved at komme af med boligen.

Boligas seneste statistik viser, at kun 55,8 procent af de boligannoncer, der blev fjernet fra nettet i første halvår af 2012, forsvandt som følge af et salg:

Her bliver der solgt sommerhuse

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere