Berlingske Business

Her hitter selvsalg af boligen

andelsbolig
Det er navnligt det københavnske andelsboligmarked, der er populært blandt selvsælgerne. Foto:

Selvsalg af lejligheden eller villaen vinder indpas på boligmarkedet. Se hvor i landet danskerne er mest begejstret for at sælge boligen selv.

En ny opgørelse fra boligsiden Boliga, der har sammenlignet antallet af oprettede annoncer på Boliga Selvsalg med ejendomsmægler-annoncer, viser, at selvsalgsannoncerne i august udgjorde 6,6 procent af det samlede antal oprettede annoncer på landsplan.

Sidste år på samme tid var tallet 4,4 procent, og stigningen i år skyldes især en øget andel af selvsælgere på det københavnske andelsboligmarked.

I Region Hovedstaden blev 41,9 procent af andelsboligannoncerne i august oprettet af selvsælgere, mens tallet sidste år lå på 20,6 procent, og på landsplan udgjorde andelsboligernes selvsalgsannoncer 33,9 procent mod 17,1 procent sidste år.

Andelsboligforeningen A/B HAB i Bergthorasgade på Islands Brygge.

Stor interesse for andelsboliger

Det er navnligt det københavnske andelsboligmarked, der er populært blandt selvsælgerne.

På Nørrebro har 52,8 procent af sælgerne i august valgt selv at stå for salget, mens det for Østerbros og Frederiksbergs vedkommende drejer sig om henholdsvis 47,9 og 47,5 procent.

16BUSAndelsforeningen.jpg

Ifølge Boliga-direktør Ricco Zuschlag skyldes den høje andel, at hovedstadens boligmarked har medvind i øjeblikket.

- Vi kan se, at rigtig mange klikker på andelsboligannoncerne, og boligerne bliver også solgt lynhurtigt. Derfor har man heller ikke behov for at tilknytte en mægler, eftersom køberne kommer helt af sig selv. Billedet er i nogen grad det samme på markedet for ejerlejligheder i København, siger han.

Stigning for alle boligtyper

Markedet for ejerlejligheder har også oplevet en stigning i selvsalgsannoncer.

I august sidste år var procentandelen på 3,2 procent, og det er steget til 5,8 procent i år, mens selvsalgsmarkedet for villaer har oplevet en stigning fra 1,8 procent sidste år til 2,3 procent af markedet i år.

reimar

Fritidshuse og landejendomme udgør stadig en lille del af markedet for selvsalg, men der har alligevel været tale om stigninger for begge boligtyper.

Hvor selvsælgernes annoncer i august sidste år udgjorde henholdsvis 1,6 og 2,1 procent af markedet, er tallet nu oppe på 2,7 og 3,9 procent.

Vil spare mæglersalær

Mens Region Hovedstaden har den største portion selvsælgere, i alt 11 procent af samtlige udbudte boliger i august, er der knapt så mange i de øvrige regioner.

Region Sjælland tager andenpladsen med 4,8 procent, og Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Nordjylland følger efter med henholdsvis 3,9 procent, 3,8 procent og 3,7 procent oprettede selvsalgsannoncer.

0705boliga

En tidligere undersøgelse blandt Boligas brugere har vist, at omtrent halvdelen af selvsælgerne angiver det sparede mæglersalær som hovedargument for selv at stå for salget, mens 20 procent mener, de vil være bedre til at sælge deres bolig end en ejendomsmægler. 16 procent angiver, at de selv har solgt med succes tidligere.

*Opgørelsen tager udgangspunkt i det antal annoncer, der blev uploadet på Boliga af henholdsvis selvsælgere og ejendomsmæglere i august 2013 og august 2014.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen