Del : SMS
Berlingske Business

Grøndalsvænge-ejer: Forligsforslaget er fuldstændig uspiseligt

Grøndalsvænge
Overskrift
Demonstration foran Københavns rådhus og møde i Kbh Borgerrepræsentation om et kompromis i sagen om balladen om Grøndalsvænge. Foto:
 
 

Det er absurd, når Københavns Kommune fastholder, at ejerne i Grøndalsvænge ikke bliver insolvente, når boligerne nedskrives med millioner. Det mener beboer, der kalder miljø- og teknikborgmesterens udtalelser for »spin«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når bygge- og teknikborgmester Morten Kabell (Ø) udtaler, at ejerne i andelsboligforeningen Grøndsalsvænge er blevet hørt i det forligsforslag, Københavns Kommune har præsenteret for beboerne, er det ifølge andelshaver Mikkel Løndahl et udtryk for ren spin.

"Det er helt vildt at læse, at Morten Kabell bliver ved med at sige, at beboerne har fået det, vi bad om, og at der ikke er nogen, der bliver insolvente. Det er simpelthen spin fra kommunens side. Forligsforslaget er fuldstændig uspiseligt for det store flertal af beboerne,« understreger han.

Billeder af Andelsboliger, her Husumgade 28.

Mikkel Løndahl er en af de 389 andelsboligejere, der er blevet klemt af en 100 år gammel skødeservitut, der er dukket frem fra Københavns Kommunes gemmer.

Servitutten indeholder en klausul, der fastlåser boligernes værdi og bestemmer, at beboerne i foreningen aldrig må have nogen fortjeneste på deres andele. Det betyder, at Københavns Kommune nu vil nedskrive hver enkelt ejendoms værdi med en million kroner i gennemsnit.

København sagsøges for halv milliard af andelshavere - 1

For at imødekomme beboerne har kommunen præsenteret et forligsforslag, der giver andelshaverne mulighed for at sælge for samme beløb, som de har købt for. Hvis de vel at mærke kan finde en køber, der er villig til at betale mere for boligen, end den er værd på papiret.

Forligstilbuddet sikrer ifølge Morten Kabell, at man som beboer kan sælge til det, man har købt for, og dermed undgår at blive insolvent.

Mortens mareridt - 1

Men det er ifølge Mikkel Løndahl helt urealistisk. Han har svært ved at forestille sig en køber, der er villig til at give samme pris, når forudsætningerne er ændret markant.

»Forligsforslaget går ud på, at boligen på papiret er en million kroner mindre værd, og at der ikke vil være nogen værdistigning de næste 20-25 år. Det er jo logik for burhøns, at det vil blive særdeles svært at finde købere, der vil give samme pris, som vi gav,« påpeger Mikkel Løndahl.

 


I Dansk Ejendomsmæglerforening understreger cheføkonom Troels Theill Eriksen, at det vil have betydning for prisen, hvis boligerne i Grøndalsvænge fremover skal handles på de vilkår, forliget lægger op til.

»Det svarer til, at du som køber står over for to identiske ejerlejligheder - den ene følger markedsprisen, og den anden ved du, at du kun kan få samme pris for. Det er jo den kalkule, en køber vil gøre sig, og det vil afspejle sig i prisen,« siger han.

 

Troels Theill Eriksen understreger dog samtidig, at det ikke er givet, at andelshaverne i Grøndalsvænge vil få svært ved at sælge deres boliger. Markedet for andelshuse i København er småt, og efterspørgslen på andelsboliger er stor:

»Hvis de ender på en pris, som gør, at du kan sidde billigere, end du kan i en villa samme sted, så kan man jo stadig komme af med dem. Men alt andet lige, så vil det trække ned, at man med sikkerhed ikke kan få en værdistigning fremadrettet. Hvor meget det vil trække ned, det må tiden vise.«

Tirsdag skal beboerne i Grøndalsvænge stemme om forslaget.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere