Del : SMS
Berlingske Business

Forvaltning får en måned til at løse københavnsk altan-ups

Altaner
Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro. Foto:

Teknik- og Miljøforvaltningen i København er nu blevet pålagt at finde en løsning på altantørken i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Borgerrepræsentationen er enige: Det skal være nemmere at få tilladelse til at opsætte en altan i København. Sådan har det politiske ønske lydt det sidste halve år, men Teknik- og Miljøforvaltningens nye regler, der trådte i kraft den 1. november, har tværtimod startet en regulær altantørke i hovedstaden. Altanfirmaerne har nemlig ikke kunne sætte nye altaner op siden.

Men nu er der godt nyt på vej til altanhungrende københavnere. Ved et møde i Teknik- og Miljøudvalget mandag blev det besluttet at pålægge forvaltningen at have en løsning klar den 22. februar 2016, så det politiske ønske om flere altaner i København endelig kan imødekommes.

Niels E. Bjerrum (S), der er medlem af Borgerrepræsentationen og Teknik- og Miljøudvalget, glæder sig over, at den vedtagne politik nu har udsigt til at blive ført ud i livet, men ærgrer sig samtidig over forløbet, som han kalder uhensigtsmæssigt.

»Det er uprofessionelt og uacceptabelt og det har skabt usikkerhed hos borgerne og altanfirmaerne. Vi politikere havde et klart budskab om flere altaner, og det får også os til at virke uprofessionelle, når der så i stedet kommer færre,« siger han.

Altaner med blomster, urtepotter på huse på Nørrebro.

Ifølge Niels E. Bjerrum er Teknik- og Miljøudvalget blevet enige om, at der skal findes en balance mellem, hvordan borgerne kan få brugbare altaner med plads til både bord og stole uden at genere underboernes lysindfald for meget.

Problemet har netop været forvaltningens lysberegner, som beboerne skal bruge til at beregne, hvor stor altanerne må være, hvis de ikke skal skygge for lysindfaldet i de andre lejligheder. Da der findes en række parametre, som beregneren ikke tager hensyn, har det haft det resultat, at altanerne ifølge beregneren ikke må være mere end 0,56 meter dybe i gennemsnit.

Det har haft det resultat, at bunken af ubehandlede altansager er vokset betydeligt, da de fleste borgere ønsker en altan, der er mindst halvanden meter dyb. Udover at finde en løsning er forvaltningen blevet bedt om at færdigbehandle de sager, der ligger til behandling på nuværende tidspunkt, samt nye ansøgninger, der indsendes inden, der er fundet en løsning, så meget som muligt. Derved kan sagsbehandlingen afsluttes og ansøgerne få en tilbagemelding umiddelbart efter den 22. februar 2016.

pix-altanmanden
LÆS MERE : Idérig altanmand

Teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell (Ø), skriver i en pressemeddelelse, at han også ønsker hurtig behandling af altansagen.

»Det er et enigt udvalg, der står bag beslutningen om, at det skal være nemmere for københavnerne at ansøge om og få tilladelse til nye altaner. Derfor er det selvfølgelig også frustrerende, at de nye retningslinjer og lysberegneren har fået den stik modsatte effekt. Det er ikke godt nok, og det må forvaltningen rette op på hurtigst muligt,« skriver han.

Borgmesteren beklager, at en række københavnere må vente med at få deres ansøgninger om nye altaner behandlet, og han har understreget over for sin forvaltning, at arbejdet med de nye retningslinjer skal have højeste prioritet.

IKEA

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere