Del : SMS
Berlingske Business

Flest private køber på tvangsauktion

tvangsauktion villa
Foto:

På trods af en større risiko er der flest private købere frem for selskaber, der køber boliger på tvangsauktion.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det afskrækker tilsyneladende ikke private danskere, at det er mere kompliceret at købe ejendomme på tvangsauktion end i fri handel. Det er også forbundet med en større risiko, fordi der ikke bliver udarbejdet tilstandsrapport og dermed ikke tilbydes en ejerskifteforsikring ved en tvangsauktion.

Men blandt køberne er der flest private danskere frem for selskaber, der køber bolig og især villaer og sommerhuse på tvangsauktion, viser en ny analyse fra iTvang - som er boligportalen Boligas site for tvangsauktioner. Måske fordi de er markant billigere end boliger i fri handel.

tvang


Partner i iTvang Frederik Rovsing har beregnet, at private i 2010 og 2011 samlet har købt 71,2 procent af alle de ejendommene, der kom på tvangsauktion. Tallene viser, at de private købere er i overtal for alle kategorier af ejendomme. Men det er især er villaer, rækkehuse og sommerhuse, der tiltrækker de private købere, mens andelen af selskaber i rollen som køber er større i kategorien ejerlejligheder. Over 30 procent af lejlighederne sælges til virksomheder i form af A/S, ApS og andre selskaber.

"Det kan tyde på, at dette marked i højere grad tiltrækker spekulanter, som prøver at score en hurtig gevinst," mener Frederik Rovsing.

De private købere er dog i stigende grad begyndt at købe lejligheder. Her er andelen af private købere steget fra 63,8 til 69,5 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere