Del : SMS
Berlingske Business

Færre danskere ejer feriehus i Sverige

BM 1-2 ØDEGÅRD I SVERIGE
Ødegård i Sverige Foto:

Svenske feriehuse er dalet en smule i popularitet. Prisfald i Danmark har formentlig en del af skylden.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Svenske feriehuse er fortsat populære blandt danskere, men interessen for at eje en ødegård hinsidan har tilsyneladende toppet.

Nordea Kredit er ved hjælp af tal fra Statistiska Centralbyrån nået frem til, at antallet af danskere, der ejer et svensk fritidshus, er faldet for tredje år i træk.

Sidste år var der 11.267 af slagsen, og det er stadig to en halv gang så mange som ved årtusindskiftet, hvor Øresundsbroen åbnede. Det er dog samtidig 428 færre end i 2012, hvor tallet toppede.

Sverige

Boligøkonom Lise Nytoft Bergmann fra Nordea Kredit peger på prisforskellen på et svensk og et dansk feriehus som en væsentlig årsag.

Den var væsentlig højere for ti år siden, hvor et gennemsnitligt dansk sommerhus på 90 kvadratmeter var 674.000 kroner dyrere end et svensk. I dag er et dansk sommerhus faktisk 78.000 kroner billigere.

- De seneste otte år er prisen på et dansk sommerhus faldet ganske mærkbart, mens prisen på et svensk sommerhus er fortsat op.

01BUSzlatan-182433.jpg

- På den baggrund er det ikke overraskende, at de danskere, som overvejer et sommerhuskøb, tænker sig om to gange, før valget falder på et svensk fritidshus, siger Lise Nytoft Bergmann.

I dag er hvert 15. fritidshus i Sverige ejet af en udlænding, mens man i Danmark siden 1972 ikke har kunnet købe sommerhus, hvis man ikke er dansker.

/ritzau/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere