Del : SMS
Berlingske Business

Er du en vinder eller en taber i det store boliglotteri?

TIL BM BOL VORESKVVARTER.SØMDERMARKSVEJ.
Foto:

Boligpriserne har svinget voldsomt de seneste ti år. Nogle boligejere kan fryde sig over en fed gevinst, mens mange andre har lidt store værditab - afhængig af timingen for hvornår man købte. Hvem hører du til?

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvis du købte hus i 2007, så har din timing virkelig været dårlig. Huse købt i 2007 - året får finanskrisen indtrådte - har nemlig haft et værditab for ejeren på gennemsnitligt 375.000 kroner, hvis huset sælges i dag. Modsat indbringer huse købt i 2003 i gennemsnit ejeren en gevinst på 400.000 kroner. Med andre ord er de danskere, som købte hus i 2007, cirka 800.000 kroner dårligere stillet end de boligejere, der købte hus i 2003.

Det viser en ny undersøgelse lavet af Spar Nord på baggrund af de nyeste tal for Realkreditrådet.

De seneste ti år har budt på ganske store udsving i boligpriserne. Fra 2003 til 2007 steg kvadratmeterprisen gennemsnitligt 63 procent. Generelt ligger priserne i dag stadig 19 procent under top-niveauet i 2007, og for dele af landet er der foreløbigt ingen konjunkturmålinger, der peger i retning af en snarlig korrektion. 

murermestervilla

»De seneste ti år har budt på voldsomt store prisudsving på boligmarkedet, og det gælder både i den positive og negative retning. Men generelt set kan boligejerne holde pengene hjemme på deres boliginvestering, hvis de har købt før 2005,« skriver chefanalytiker i Spar Nord, Martin Lundholm, i en kommentar til udnersøgelsen.

Danskerne der har købt hus i 2003 eller 2004 har gennemsnitligt tjent 300.000 kroner på deres ejerskab. Er huset derimod købt i perioden 2005 til 2012, så vil et gensalg i dag generelt set være forbundet med et større eller mindre tab afhængigt af det pågældende købstidspunkt.

Boligernes tab eller fortjeneste er ifølge Spar Nords opgørelse meget forskellig fra region til region. Købte du et hus i Region Sjælland i 2007, mens priserne var på sit højeste, vil du ved salg i dag tabe 685.000 kroner svarende til et prisfald på 34 procent.

Købte du derimod huset i Region Nordjylland, begrænser tabet sig til 93.000 kroner svarende til et prisfald på 7 procent.

pix-villakvartervillakvarter

I Region Hovedstaden ville tabet ved salg i dag beløbe sig til 596.000 kroner svarende til et prisfald på hele 18 procent siden 2007. Alligevel peger Martin Lundholm på Hovedstaden som den region, der er bedst stillet, når det kommer til en snarlig korrektion.

»Før krisen blev priserne skruet voldsomt op især i Hovedstadsområdet, og efterfølgende har vi set, at faldet også blev tilsvarende større. Men husene omsættes til gengæld meget hurtigere i Hovedstaden, der både har den demografiske udvikling og gode konjunkturudsigter med sig,« bemærker Martin Lundholm og tilføjer:

»Et stort fald kan derfor godt korrigeres tilbage relativt hurtigt. Det gælder både Hovedstaden og de øvrige større byer i Danmark som Aarhus, Aalborg og Odense«.

Lynsalg_business

Man skal dog ikke langt væk fra bycentrene, før udsigterne er knap så gunstige, understreger Martin Lundholm. For selv om boligpriserne godt kan korrigeres tilbage til før krise-niveau i de enkelte regioner, vil det sandsynligvis være udtryk for, at priserne i de større byer stiger til nye niveauer, mens resten af regionen fortsat halter voldsomt efter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere