Del : SMS
Berlingske Business

Du kan tjene mange penge på at pendle

hovedbanegården
Foto:

Der er massive besparelser ved at købe hus ude på Sjælland og pendle til København frem for at købe hus i hovedstaden.

Artiklen fortsætter under annoncen
De færreste har ligefrem lyst til at tilbringe et par timer hver dag i et tog eller i en bil. Men større prisfald på huse rundt omkring på Sjælland end i København bør give boligkøbere anledning til at kigge nærmere på beregninger af omkostningerne ved de to modeller, mener Realkreditforeningen.

Foreningen konkluderer i en analyse for Berlingske, at det siden 2007 er blevet markant billigere at købe hus i kommuner, der ligger mellem 40 og 80 kilometer fra København end i kommunerne omkring København. Og når transportomkostninger samt første års ydelser på et hus lægges sammen, så koster det langt under det halve i årlige omkostninger at købe et hus i Næstved og pendle til København i forhold til at købe hus i København og tage sin cykel på arbejde.

Gribskov Kommune i Nordsjælland er også en økonomisk fordelagtig løsning, hvis man kan indrette sig med afstanden på de knap 50 kilometer til København. Her er den samlede udgift til bolig og transport cirka det halve af at bosætte sig i København.

»Bortset fra de to yderpunkter i analysen, så er jeg mest overrasket over, hvor tæt de samlede udgifter ligger for pendlere, der kører i bil. Så er det nærmest ligegyldigt, om du bor i Gribskov, Ishøj, Ringsted, Næstved eller Høje Taastrup,« siger direktør i Realkreditforeningen Karsten Beltoft.

Dermed får bilister ikke megen betaling for deres ekstra transporttid ved at bosætte sig længere ude end de to omegnskommuner til København, Ishøj og Høje Taastrup – heller ikke selv om det udløser et markant højere kørselsfradrag. Og dermed viser analysen også den konklusion, at man skal tage toget for at få den største og mest markante økonomiske fordel ved at bosætte sig langt fra København og pendle.

Billigere billetter flytter ikke noget

Forskellen på at køre i henholdsvis tog og bil fra Gribskov til København er ifølge analysen 4.221 kroner om måneden, og derfor er både Karsten Beltoft og privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank skeptiske med hensyn til, om regeringens plan om at bruge flere penge på offentlig transport samt gøre leasingbiler og firmabiler dyrere vil flytte flere pendlere over i togene.

»Når man ser, hvor meget dyrere det er at køre i bil, så gør man det kun, hvis man er nødt til det for at få sin hverdag til at hænge sammen. Så et lille prisfald på billetterne vil nok ikke flytte ret meget,« siger Karsten Beltoft.

Netop transporten kan også rykke regnestykkerne af andre årsager, påpeger Las Olsen.

»Beregningen afhænger også meget af, hvor mange i familien, der skal pendle, om man kører i en stor eller lille bil o.s.v. Hvis man f. eks. er nødt til at have to biler, så bliver det rigtig dyrt,« siger Las Olsen, som dermed også påpeger, at der skal laves en individuel beregning for hver enkelt familie.

Han understreger, at der uden tvivl er sket en markant stigning i den økonomiske fordel ved at bosætte sig uden for hovedstaden, fordi priserne er faldet forholdsvis mere derude.

»Men hvis man sætter en timeløn på transporttiden, så bliver der pillet en del ud af forskellen,« siger Las Olsen.

Han påpeger også, at der i regnestykket er brugt boliglån med afdrag, som indebærer, at der spares betydeligt mere op i de dyreste boliger i regnestykket end i de billigste boliger.

 »Hvis man efter 30 år står med en betalt villa til tre millioner kroner frem for en villa til halvanden million kroner, så betyder det jo også noget,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere