Del : SMS
Berlingske Business

Der bliver stadig færre boliger at vælge blandt

boligsalg
Foto:

Især antallet af ejerlejligheder falder kraftigt - og især i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der bliver færre boliger på hylderne hos ejendomsmæglerne. I alt er udbuddet af boliger faldet med 11,4 procent i november i forhold til for et år siden.

Men antallet af udbudte lejligheder er faldet med 27,8 procent, og i København er det næsten halveret, oplyser Realkreditrådet.

I antal er der 7.585 færre boliger på markedet end for et år siden, og lige nu står der 59.153 ejerboliger til salg.

Selv om det er lejlighederne, der er forsvundet flest af fra markedet, så er der også færre parcel- og rækkehuse. På landsplan er udbuddet faldet med 10,2 procent til 40.720 huse i november 2012.

”Der er markant færre boliger på hylderne hos ejendomsmæglere rundt omkring i landet, selvom niveauet fortsat er højt. I hovedstaden giver udviklingen for ejerlejligheder især grund til optimisme for sælgerne. Her er det lavere boligudbud nemlig kombineret med kortere udbudstider og højere udbudspriser. Det er en optimisme, man kan håbe breder sig til resten af landet,” siger direktør i Realkreditrådet, Ane Arnth Jensen.

Om årsagen til det faldende udbud mener økonom i Realkredit Danmark Sonja Kahn, at det kun i mindre grad skyldes flere handler.

"Der findes to primære årsager til faldene i udbuddet. Den første er, at der kommer færre nye boliger til salg. Det kan skyldes, at priserne nu er faldet så meget, at mange ikke finder det attraktivt at sælge deres bolig på nuværende tidspunkt. Den anden årsag er, at flere helt opgiver at sælge deres bolig, fordi de mener, at prisen, de kan få for deres bolig, er for lav. Derfor trækker de deres bolig ud af markedet, og det får antallet af boliger til salg til at falde," skriver hun i en kommentar.

Hun påpeger videre, at færre boliger til salg betyder, at det nedadgående pres på priserne på de tilbageværende boliger mindskes.

"Alt i alt er det derfor godt for boligmarkedet, at boliger med urealistiske udbudspriser trækkes ud, og at de boliger, der kommer til, har mere realistiske prisforventninger," skriver hun.

Chefanalytiker i BRF Kredit Mikkel Høegh påpeger i sin kommentar, at de gode nyheder fra markeder for ejerlejligheder spår om fremgang for hele boligmarkedet.

"De er traditionelt første led i boligmarkedsfødekæden, hvorfor det er værd at hæfte sig ved udviklingen på dette marked. I forhold til ejerlejlighederne er det ikke kun udbuddet som falder, men også det antal dage, som lejlighederne ligger på internettet, er faldet," skriver han.

Statistikken viser, at udbudstiderne for ejerlejligheder i Københavns kommune er det seneste år forkortet med en måned til omkring 4 måneder og tre uger.

Til sammenligning er udbudstiden for ejerlejligheder på landsplan dog stort set uændret med 7 og en halv måned.

Udbudstiden for parcel- og rækkehuse ligger tæt på det højeste nogensinde og er en måned længere end for et år siden. Den gennemsnitlige udbudstid for parcel- og rækkehuse har dog ligget uændret de sidste fire måneder på godt 10 måneder.

”Hvis man kigger uden for de store byer, så står boligmarkedet fortsat stille. Huse ligger i gennemsnit længere tid til salg end nogensinde før. Det faldende boligudbud for huse er ikke et udtryk for bedring. Det handler snarere om, at der bliver sat færre boliger til salg end sidste år,” siger Ane Arnth Jensen.

Et gennemsnitlig parcel- og rækkehus på 140 kvadratmeter står til en pris på 1,95 millioner kroner, og det er 65.000 kr. eller 3,2 procent mindre end for et år siden.

Den gennemsnitlige ejerlejlighed på 80 kvadratmeter er udbudt til 1,75 mio. kr. svarende til en årlig stigning på 50.000 kr. eller 3,1 procent - især drevet af udviklingen i Københavns Kommune, hvor udbudspriserne er 11,6 procent højere end sidste år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere