Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne er igen blevet forsigtige boligoptimister

Langt flere danskere end i sommer tror på, at boligpriserne igen er på vej op. Det viser en ny måling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om vi stadig er midt i en krisetid, er danskerne blevet mere optimistiske på boligfronten. De er begyndt at tro på stigende boligpriser, og i sig selv kan det give et boost til markedet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Hvis danskerne tror, at boligpriserne har nået bunden, begynder de at røre på sig og handle boliger. Vi ved fra vores egne målinger, at en stigende huspristillid som regel følges af stigende priser, siger Tore Stramer, som er seniorøkonom i Nykredit, til Jyllands-Posten.

At danskerne igen har fået troen tilbage på boligmarkedet viser en måling blandt 862 danskere, som blev foretaget i sidste uge af Rambøll/Analyse Danmark for Jyllands-Posten.

21 procent var positivt indstillet og mente, at boligpriserne går opad over de næste 12 måneder, mens 11,7 procent vurderede, at de ville falde. To tredjedele svarede, at priserne hverken vil rykke sig op eller ned i 2013.

De svar er langt mere positive end da der sidste blev foretaget en måling i juni. Næsten tre gange flere mente, at priserne ville gå ned, mens kun 14 procent var optimister.

Det er en klar positiv udvikling, vurderer privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen.

- Det er en markant vending i forhold til tidligere, og forventningerne til prisudviklingen smitter af på, hvad man vil betale for et hus, eller hvad man vil sælge til. Vi mangler at se en vending i de faktisk huspriser, men det bliver interessant at se, om forventningerne vil slå igennem, siger Las Olsen til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere