Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Danskerne brugte dobbelt så meget på boligkøb i 2016 som i 2011

Boligkøb
Vi brugte dobbelt så mange penge i 2016 som i 2011 på at realisere boligdrømmen. Foto:

I 2016 købte danskerne boliger for 149 milliarder kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til de 70 milliarder kroner, vi brugte i 2011. Dermed tyder det på, at der for alvor er sat punktum finanskrisen, mener kommunikationsdirektøren for Boligsiden.dk, der står bag tallene.

Der blev brugt rigtig mange penge på private ejerboliger sidste år. En ny opgørelse fra Boligsiden.dk viser, at danskerne sammenlagt købte boliger for 149,1 milliarder kroner mod 141,5 milliarder kroner i 2015 - svarende til en stigning på 5,4 procent. Og sammenlignet med 2011 er det mere end dobbelt så meget.

Nykredit hovedkontor

Ifølge Christian Hilligsøe Heinig, cheføkonom i Realkredit Danmark, er der to elementer i spil. For det første er handelsaktiviteten blevet løftet ganske betydeligt de seneste fem år, da den befandt sig på et bundniveau i 2011. For det andet er priserne tordnet i vejret.

»Hvis vi alene ser på københavnske ejerlejligheder, har der været en prisstigning på i omegnen af 60 procent, siden de nåede bunden i 2011. Kombinationen af flere handler og højere priser giver den her enorme forskel, når vi måler i milliarder kroner,« siger cheføkonomen.

På baggrund af tallene konkluderer Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør på Boligsiden.dk, at de strammere krav til långivning »på ingen måde har sat danskernes boligkøbelyst på stand by«.

Boliglån

»Efter et flot 2015 vidner stigningen i 2016 om et dynamisk boligmarked, der endegyldigt har lagt finanskrisen bag sig og fundet sit leje,« siger hun.

Ifølge opgørelsen brugte danskerne 93,5 milliarder kroner på villaer og rækkehuse, 47 milliarder kroner på ejerlejligheder og 8,6 milliarder kroner på fritidshuse.

10BUS115986933-163130.jpg

»Stigningen omfatter både sommerhuse, villaer og ejerlejligheder. Men det er ejerlejlighederne, der står bag den mest markante fremgang, da efterspørgslen i særligt København og Aarhus har været og fortsat er høj,« siger Birgit Daetz.

Artiklen fortsætter under billedet
Boligsiden

Hun påpeger overfor Berlingske Business, at omsætningen af ejerlejligheder er tredoblet i perioden - fra 15,4 milliarder kroner i 2011 til 47 milliarder kroner i 2016.

»Det hænger blandt andet sammen med, at der også er kommet godt gang i markedet for projektsalg. Hvis vi tager det i kroner og øre, fyldte projektsalg i 2016 omkring 8,5 milliarder kroner, hvilket er cirka en femtedel af de omsatte ejerlejligheder,« siger kommunikationsdirektøren.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen

Da projektlejligheder ofte ligger i den dyre ende af prisskalen, er det med til at trække den samlede omsætning op, forklarer Birgit Daetz. Hun betragter ikke den høje andel af projektsalg som et faresignal for det københavnske boligmarked.

»Foreløbigt ser vi, at der stadig er efterspørgsel efter de her lejligheder. Og så længe der er det, kommer det nok til at gå meget godt,« siger hun.

Heller ikke cheføkonomen mener, at den store andel af projektsalg bør få alarmklokkerne til at ringe i hele diskussionen om, hvorvidt der er tale om en boligboble eller ej på det københavnske marked for ejerlejligheder. Han understreger, at det også her hører med til billedet, at projektsalget befandt sig på et meget lavt niveau i 2011. Og at der først for alvor er kommet gang i byggeriet af nye boliger igen i de senere år.

»Man skal nok passe på med at koble det. Projektsalg hænger i høj grad også sammen med, at der har været stor efterspørgsel i byerne, og at der har været tillid i markedet til at give sig i kast med at købe projektsalg. Så egentlig ser jeg det som en positiv effekt, der er med til at mindske risikoen for en boligboble,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

Cobblestone street in Odense, Denmark

Han forklarer, at projektsalg netop er med til at øge udbuddet af ejerlejligheder i København - og dermed til at dæmpe det opadgående prispres.

»Tilbage i 2005-2006 oplevede man i høj grad spekulation i markedet for projektlejligheder. Der var de her historier, hvor folk købte indtil flere optioner på projektlejligheder – og nogen endte også med at brænde nallerne.  Men det har ikke gjort sig gældende den her gang, da der har været meget mere restriktiv kreditgivning på det marked.«

I det hele taget har det været svært i de senere år at sidde med flere boliger, da der er nogle helt andre krav i forhold til at købe, før man har solgt, uddyber han.

»Set fra vores stol har vi oplevet et marked, der ikke har været spekulativt drevet den her gang. Det har været drevet af et reelt boligbehov for langt hovedparten, selvom der selvfølgelig godt kan være nogle afvigelser,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen