Del : SMS
Berlingske Business

Comeback-sælgere sætter priserne markant ned

pix-villa

Næsten hver anden sælger, der piller sin bolig af markedet, har ikke fået solgt den. Men til gengæld har mange mod på at prøve igen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nye tal fra boligportalen Boliga viser, at 4.800 villaer og 1.200 ejerlejligheder, der blev pillet af markedet i 2010 og 2011 uden at være blevet solgt, er genindtrådt på markedet i år, og denne gang har sælgerne valgt at barbere mange penge af prisen for at imødekomme køberne.

Comeback-sælgerne har således i snit udbudt deres villaer 10 procent lavere end første gang, de forsøgte sig med et salg - eller et fald på ca. 270.000 kr. i snit - mens lejlighedssælgerne har skåret fem procent af udbudsprisen.

Da Boliga lavede samme statistik i 2010, var forskellen mellem de to udbudspriser på 5,7 procent for villaer.

21 procents forskel Hus-sælgerne i Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster hører til de mest gavmilde - eller realistiske - sælgere.

De første syv kommuner på listen med de største prisfald ligger i Region Sjælland, hvor Lollands villa-sælgere med en forskel på 21 procent mellem før- og nu-prisen topper statistikken.

Faxe Kommune, Guldborgsund Kommune, Kalundborg Kommune, Vordingborg Kommune, Stevns Kommune og Odsherred Kommune kommer ind på de følgende pladser med comeback-priser, som ligger mellem 16-19 procent under den oprindelige udbudspris.

Håbet er til gengæld stadig lysegrønt i Hillerød Kommune nord for København.

Her har sælgerne valgt at sætte udbudsprisen én procent højere i snit, end sidste gang de forsøgte, og i de to jydske kommuner Rebild og Billund har optimismen heller ikke helt sluppet taget i sælgerne, der blot har justeret priserne henholdsvis to procent og tre procent nedad.

Helsingør i front På markedet for ejerlejligheder er det største ryk sket i nordsjællandske Helsingør Kommune, hvor comeback-sælgerne har sænket forventningerne og nu forlanger 13 procent mindre i pris for deres boliger, skarpt efterfulgt af Rudersdal Kommune, hvor forskellen er på 10 procent.

I hovedstaden har sælgerne sat priserne ned med fire procent i snit.

Se statistikken for din kommune her

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere