Del : SMS
Berlingske Business

Boligmarkedet ramt af guldfeber

20BUSbagsideklumme--bent-hu.jpg
Som ung førstegangsboligsøgende var det en næsten skræmmende oplevelse at møde ejendomsmæglere ved åbent hus-arrangementer. Klummeskribenten modstod presset, men opfordrer mæglerne til at tage mere hensyn til kunderne - og måske hæve tilliden til branchen. Foto: Liselotte Sabroe.

KLUMME: Det er svært ikke at blive revet med, når ejendomsmæglere skaber ren Klondike-stemning på det københavnske boligmarked. Men slå koldt vand i blodet og undvig lidt for smarte træk, skriver Berlingskes Søren Martin Olsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter guldfund ved Bonanza Creek i 1896 valfartede tusindvis af lykkejægere til Klondike med en vaskepande og en hakke. Håbet var at komme før alle andre for at skaffe sig del i rigdommene.

På samme måde strømmer tusindvis af potentielle tilflyttere i øjeblikket til det københavnske boligmarked, der i mange tilfælde udgøres af unge købere og i nogle tilfælde deres forældre, som vil sikre sig en god bolig til deres pode.

Det er ejendomsmæglerne glade for, da de ofte kan gå grinende ned til banken – så hurtigt går det med at tjene penge for tiden. Faktisk rider en del mæglere tilsyneladende så meget på en bølge, at de i høj grad er skyld i guldgraverstemningen på det københavnske boligmarked.

Det har jeg oplevet på nærmeste hold, da jeg som ung førstegangskøber er gået på boligjagt efter at have boet til leje på Frederiksberg i knap to år.

Da jeg første gang i december så mig lun på en toværelses ejerlejlighed beliggende på kanten mellem Vanløse og Frederiksberg, greb jeg lettere febrilsk min mobiltelefon for at bestille en personlig fremvisning hos en mægler.

salg

Boligkøb er og bliver i min optik en af livets store beslutninger, og det var derfor ikke uden spænding, at jeg mødte op et kvarter før, men til stor overraskelse var jeg ikke den eneste. Foran hoveddøren stod to mødre med deres sønner og ventede på mægleren, og jeg følte pludselig, at jeg var en del af et ikke-aftalt åbent hus-arrangement.

Nuvel, man er vel boligsøgende, så der var ikke andet for end at vente på mægleren, der ankom en smule forsinket. Til gengæld lod den arrogante og bedrevidende mægler os hurtigt forstå, at vi skulle slå til med det samme, hvis vi var interesserede, for der var altså mange købere, der stod på spring til en lejlighed som denne.

På grund af de øvriges tilstedeværelse fik jeg aldrig svar på alle mine spørgsmål, og selv om jeg kunne have givet mægleren et kald efterfølgende, forsvandt forelskelsen for lejligheden under den fremvisning, der nærmere virkede som en auktion.

Minister vil fjerne husejernes klageadgang Statsrevisorer fastho

Historien gentager sig

Det måtte da være et enkeltstående tilfælde, tænkte jeg, men hver gang jeg siden har været til en fremvisning, har der været andre interesserede. Senest i tirsdags hvor en potentiel køber gik ud af døren, som jeg trådte ind, da jeg kiggede på en lækker lejlighed på Amager med New Yorker-væg.

Denne gang fortalte ejendomsmægleren mig straks, at fire købere stod klar til at købe lejligheden, og at jeg derfor gerne skulle byde mindst 50.000 kr. over den i forvejen høje købspris senest dagen efter. Puha, et pres, men heller ikke her lod jeg mig rive med.

Bolig

Som køber er det på den ene side en god service at vide, at man ikke har oceaner af tid. På den anden side er oplysningen et stort irritationsmoment, som mæglerne udnytter i stor stil.

»Hvem kommer først til denne enestående lejlighed med billige fællesudgifter?« som en københavnermægler skriver på sin hjemmeside.

Forhåbentligt begynder mæglerne på et tidspunkt at tage mere hensyn til deres kunder. Måske det også kunne være med til at hæve ejendomsmæglerbranchens bundlave troværdighed. Guldet skal jeg i hvert fald nok finde med tiden.

bolig

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere