Del : SMS

Boligejere går mod længere lånetid

Flekslån
Foto:

Der er travlhed for at få ændret løbetiden for flekslånene inden den store decemberauktion, lyder det fra realkreditinstitutterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

20.000 virksomheder og privatkunder har valgt at forlænge løbetiden for deres lån fra de korte til de længerevarende flekslån.

Op til fristen for at ændre lånene fra 1. december blev der ifølge Realkredit Danmark flyttet lån for 20 milliarder kroner. Det svarer til 11 pct. af de kunder, der skulle ændre løbetiden, inden fristen udløb i sidste uge, skriver epn.dk.

Tendensen bakkes op i Nordea Kredit, hvor man også vurderer, at over 10 pct. af kunderne har ændret deres lån.

"11 pct. lyder måske beskedent for mange, men sammenligner vi årets bevægelse med auktionen i 2011, er der sket en markant adfærdsændring blandt flekslånerne," siger cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig til epn.dk.

Han kalder det samtidig en ketchup-effekt lige før tidsfristen, da Realkredit Danmark i starten regnede med 4-5 procent.

Flugten fra F1-lånene kommer efter et 2011, hvor bevægelsen ind i lånet var større. Ved denne omlægning har kunder med lån for 26,6 mia. kroner forlænget lånet, mens lån for 6,8 mia. kroner har fået forkortet deres levetid.

Boligejerne, der vælger F1-lånene fra, går typisk over til F3-lån, mens færre vælger F5.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere