Del : SMS
Berlingske Business

Boligejere afviser at prutte om prisen

pix-bolig
Det er et sundhedstegn for boligmarkedet, at der er faldende nedslag i udbudspriserne, mener Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom i Nordea.  Foto:

De danske boligsælgere har i 2013 holdt bedre fast i udbudsprisen og drejet uden om de store nedslag. Den samlede nedsættelse af udbudsprisen er det laveste i syv år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Boligmarkedet har kæmpet med krisen og til salg-skilte har fået lov til at stå længe i det danske landskab. Tidligere fik det stillestående marked mange boligsælgere til at sænke udbudsprisen. Men i 2013 er sælgerne blevet mere standhaftige og ligeledes bedre til at sætte en realistisk pris. 

I 2013 blev udbudspriserne blandt de danske sælgere sænket med 7,4 milliarder kr. Det er det laveste i syv år. I 2012 lå det tal på 9,1 milliarder kr. og i 2011 på 10,9 milliarder kr. Selv før krisen har tallet ikke ligget så lavt. I 2007 blev udbudspriserne i alt sænket med 8,7 milliarder kr. Det viser en ny opgørelse fra boligsitet Boliga.dk. 

»De faldende nedslag i udbudspriserne er et sundhedstegn for boligmarkedet. De er nemlig tegn på, at priserne er ved at finde sit naturlige leje. Når den udvikling er glædelig, så skyldes det ikke mindst, at mange købere har holdt sig tilbage af frygt for, at priserne skulle falde yderligere, og de dermed ville gøre en dårlig handel,« siger boligøkonom i Nordea, Lise Nytoft Bergmann. 

Ifølge hende er det over hele linjen, at nedslagene er blevet mindre. Men især har ejerlejlighedsmarkedet oplevet de største sænkelser i udbudsprisen. I 2013 blev der givet et samlet afslag på 600 mio. kr. mod 741 mio. kr. i 2012. Tallet var på sit højeste i 2008, hvor afslagene var på 3,1 milliarder kr. 

Boligmarkedet er dog ikke kommet helt oven på efter krisen. Der er stadig landsdele, hvor handelsaktiviteten står i stampe. Men Lise Nytoft Bergmann forventer, at boligmarkedet vil bevæge sig i den rigtige retning i 2014. 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere