Del : SMS
Berlingske Business

Bankers boligportaler skaber ravage på boligmarkedet

31BUSHomebbbb.jpg
Bankerne vil med deres boligportaler på nettet tidligere ind i kommende bolighandler. Arkivfoto: Mathias Løvgren Bojesen

En række danske banker har i den seneste tid lanceret nye digitale boligsider på nettet. Ambitionen for bankerne er at kapre kunder fra hinanden, men flere eksperter tror, at de nye portaler kan blive en trussel for ejendomsmæglerbranchen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ejendomsmægleren kan blive overflødig, når danskerne i fremtiden skal købe ejerboliger.

I hvert fald har en stor del af de danske banker i løbet af de seneste måneder taget de første spæde skridt fra at drive klassisk bank-virksomhed til også at fokusere på boligmarkedet. Blandt andre Danske Bank har med boligportalen Sunday meldt sig ind i kampen om danskernes boliggunst, ligesom fire storbanker er gået sammen om portalen Bolighed.

31busportaler (2).jpg

»Hvis en køber og en sælger finder hinanden via disse kanaler, kan man bringe salgsomkostningerne betydeligt ned, og ejendomsmægleren kan blive overflødig. Det giver mere konkurrence på ejendomsmarkedet,« lyder det fra Kim Valentin, der er privatøkonomisk rådgiver og ejer af Finanshuset i Fredensborg.

Først og fremmest fungerer bankernes nye boligsider som salgskanaler, som de kan bruge til at få flere til at optage boliglån. Men portalerne tegner også billedet af, at bankerne i højere grad satser på en digital fremtid, hvor forbrugernes penge ender hos den bank, der via digitale platforme serverer sine produkter så let og overskueligt som muligt.

Bolighed

De nye boligportaler bruger typisk statistik og matematiske modeller til at vurdere, hvad ens bolig er værd, eller om ens privatøkonomi er sund nok til at investere i en ejerbolig. Og bankerne tror på, at de nye portaler kan ændre boligmarkedet i Danmark radikalt, mens boligøkonomer og bankeksperter samstemmende melder, at konceptet har stort potentiale.

»Men det er en kæmpe satsning, hvor bankerne sætter deres troværdighed på spil. Hvis det ikke virker, så kommer det virkelig til at gøre ondt på dem,« lyder dommen fra John Norden, der er partner hos finanshjemmesiden Mybanker.dk.

Bankernes stormløb ind på boligmarkedet

De fleste danske banker har dog tilsyneladende ikke noget problem med at løbe den risiko. I hvert fald er antallet af nye digitale boligportaler nærmest eksploderet i løbet af de seneste måneder, hvor blandt andre Danske Bank, Sydbank, Nykredit, Arbejdernes Landsbank og Spar Nord har søsat digitale platforme til de danske boligejere.

En af de mest populære platforme er Bolighed, som er en gratis boligportal udviklet af Sydbank, Nykredit, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank. Hjemmesiden samler al offentligt tilgængelig information om 1,25 millioner boliger i Danmark, og derfor kan man både få lavet en vurdering af sin egen og naboens bolig.

bolig til en

Og meget tyder på, at det er noget, som danskerne interesserer sig for. I hvert fald har Bolighed siden lanceringen i september haft op mod en halv million besøg på hjemmesiden. Hvordan den store interesse fra danskerne konkret skal omsættes til penge, har de fire banker dog endnu ikke fundet ud af.

»Vi er fire kommercielle virksomheder, der har foretaget en investering sammen. Men det betyder ikke, at vi har et klart billede af, hvordan der med tiden kan komme kommerciel værdi ud af det. Vi er først og fremmest optaget af, at Bolighed skal skabe værdi for boligejerne,« siger Anders Jensen, der er koncerndirektør i Nykredit.

hustage

Også Danske Banks Sunday er sat i søen for at skabe værdi for potentielle boligkøbere. Konceptet er dog lidt anderledes end hos Bolighed, idet boligportalen retter sig mere specifikt mod brugernes privatøkonomi i stedet for værdien af danske ejerboliger. Hjemmesiden har en søgefunktion ligesom andre boligportaler, men samtidig kan man se, hvordan ens privatøkonomi ser ud ved køb af forskellige boliger, og endelig kan man få et købsbevis online i stedet for at skulle en tur forbi bankrådgiveren. Ifølge chefen for Sunday, Simon Haldrup, er det med til at gøre processen mere gennemsigtig for boligkøberne.

»For mange er det simpelthen en emotionel rutsjebanetur at købe bolig, fordi det er så komplekst, utrygt og uigennemsigtigt. Det vil vi gøre noget ved. Vi vil gerne gøre det nemmere, tryggere og mere gennemskueligt for danskerne at købe bolig,« siger han.

Og hvis missionen om at gøre boligjagten mere overskuelig for danskerne lykkes, er Simon Haldrup ikke i tvivl om, at Danske Bank vil tjene store penge på bankens nye boligside.

»Hvis folk har en god oplevelse med vores platform, og de føler, at det er nemt, overskueligt og gennemsigtigt at få et overblik over deres eventuelle bolighandel, tror vi også, at der er større sandsynlighed for, at de vil søge finansieringen til boligkøbet hos os,« siger han.

Udsigt

Hos boligportalen Boliga går de også efter at hive nye kunder ind via portalen Selvsalg, hvor brugere selv kan sætte deres hus til salg, så de sparer regningen til en ejendomsmægler. Og det er ifølge direktøren for Boliga, Ricco Zuschlag, en tendens, vi kommer til at se mere til i fremtiden.

»Vi er inde i en opbrudstid, hvor forbrugerne tager magten og går udenom de gamle branchers fordyrende led,« siger han.

Kan erobre mæglernes marked

Mens Boliga bevidst går efter at overtage bolighandler fra ejendomsmæglerne, er historien en lidt anden for boligportaler som Sunday og Bolighed. Deres ambition er således ikke at erobre markedsandele fra ejendomsmæglerne.

»Vi prøver overhovedet ikke at tage skeen ud af munden på ejendomsmæglerne. Vi prøver at gøre processen ved at købe bolig nemmere, tryggere og mere gennemskuelig. Her kommer ejendomsmæglerne stadig til at spille en stor rolle,« siger Simon Haldrup, der i stedet vil kapre kunder hos de konkurrerende banker.

Men ifølge flere boligøkonomer kan bankerne alligevel ramme mæglerne på deres eksistensgrundlag, når de forsøger at revolutionere måden, danskerne køber ejerboliger på. For eksempel tror Jens Lunde, der er boligøkonom ved CBS på, at boligkøbere vil droppe ejendomsmægleren, hvis en af bankernes boligkanaler kommer med en acceptabel boligvurdering.

»Det er klart, at hvis du får en pris serveret, som virker realistisk og autoritativ, så går kunden i banken og hører, hvor meget vedkommende kan låne, og så byder han eller hun på et hus. Så har han ikke brug for at tale med en ejendomsmægler,« lyder det fra Jens Lunde.

Lejlighedskompleks på Teglholmen i Københavns Sydhavn.

Samtidig peger boligøkonomen dog på, at portalernes vurderinger aldrig vil kunne hamle op med ejendomsmæglernes.

»Der er de samme problemer i det her, som der er med alle ejendomsvurderinger, fordi disse sites med garanti ikke kan ramme plet med deres vurderinger. De mangler ejendomsmæglernes personlige ekspertise og lokalkendskab,« siger han.

Lider af børnesygdomme

Heller ikke John Norden mener, at mæglerne behøver at frygte for at blive arbejdsløse. For selv om potentialet er stort for bankernes boligeventyr, er problemet med Bolighed, Sunday og de andre boligportaler ifølge Norden, at de lider af en række »børnesygdomme«, fordi præcise ejendomsvurderinger ikke kan laves af et IT-program på baggrund af statistik og algoritmer.

»Portalernes akilleshæl er, at de risikerer at gøre vurderingerne upræcise, når man gør det så generelt, som de gør. Og bliver det upræcist, bliver det uinteressant,« siger han.

billede boliger

John Norden vil ikke vurdere, hvilken portal der fungerer bedst, men før forbrugerne kan regne med de vurderinger, de får på boligsiderne, skal der ske store forbedringer.

»Sunday må erkende, at det er lige ambitiøst nok at tro, at man kan taste 20 informationer ind om sig selv, og så kan man få finansieret sin bolig. Der skal simpelthen mere til. Bolighed rammer en nysgerrighed og en fascination, men for at vurderingerne skal være relevante, skal de også være nogenlunde til at regne med,« siger han.

TV: Boom i boligportaler tilfredsstiller de nysgerrige

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere