Berlingske Business
LIVE
10:10 Trump: Vi kommer nok til at ophæve NAFTA

Ann Lehmann Erichsen, privatøkonom og afdelingsdirektør, Nordea

pix-annlehmann
Ann Lehmann Erichsen Foto:

Fælde et. Du sparer op uden plan. Ingen plan – ingen risikoprofil.

Uden risikoprofil ingen retningspil på din måde at spare op og investere på. Finanskrisen kan meget vel have givet nogle mennesker en overdosis risikoaversion.
 
Fælde to. Du mangler en tidsplan for forskellige typer af opsparinger. Man kan med fordel forklare sig selv, hvorfor det nu er, at man har så mange penge stående kontant. Finanskrisen har ikke gjort os bedre til at træffe langsigtede beslutninger. Tværtimod. Vi går frem efter forsigtighedsprincippet, men forsigtighed er heller ikke gratis.
 
Fælde tre. Vil og kan jeg arbejde til, jeg bliver 70 år? Det  er ”optimisme fælden” – jeg er supermand, og jeg har mit drømmejob, til jeg bliver 70 år. Det har alle ikke, men alle kan have en plan og opsparing til at klare de livsudsving, de fleste af os oplever.
 
Fælde fire. Man bruger sin tid forkert, når det handler om at varetage sine egne økonomiske interesser. Mit gæt er, at tidsforbruget til kort- og langvarige forbrugsgoder har fokus! Mens tidsforbruget på pension og andre komplekse forbrugsaftaler/aftaler er meget lavt.
 
Fælde fem er uvidenhed om, hvad det betyder at være gift/bo sammen. Det koster i princippet ikke noget at blive gift – men det gør skilsmissen. Vi kaster os ind i livets virkelig store beslutninger med lukkede øjne. Og det er jo ikke umuligt at sætte sig lidt ind i, hvad det betyder. 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen