Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Volvo tager kampen op mod Tesla

Polestar logo
Polestars logo kommer til at pryde selvstændigt udviklede elbiler med høj ydelse

Volvo-gruppen dedikerer sin hustuner Polestar til at lave stærke elbiler, som kan konkurrere med Tesla, Audi og Mercedes-Benz. Administrerende direktør er Volvos chefdesigner Thomas Ingenlath

Var det ikke for Tesla, ville dette næppe være sket: Volvo dedikerer sin interne sports- og tunerafdeling Polestar til udvikling af elbiler med høj ydelse. Polestar træder ud som et selvstændigt mærke i den kinesisk ejede Volvo-gruppe, efter at Polestar blev købt og indlemmet i firmaet i juli 2015 – og siden har stået for primært at lave stærke og dynamiske udgaver af S60 og V60. De stærke elbiler vil end ikke bære Volvo-logoer, men et eget logo med to vinger, som står overfor hinanden.

2. 04BILHEDR-145801.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Volvo S60 V60 Polestar
Polestars hidtil største bedrift er hidsige udgaver af S60 og V60 Foto : PR Volvo Picasa

At der er tale om en seriøs satsning ses i første omgang på ledelsen i det nye Polestar. I rollen som administrerende direktør indsættes Volvos designchef, Thomas Ingenlath, manden som vi kan takke bl.a. linjerne på XC90, V90 og de kommende XC40 og S60 for. Polestar starter ikke fra bunden, men vil få glæde af en synergieffekt, som gør at mærket sandsynligvis kan bruge platforme, teknologi og knowhow til at udvikle separate modeller. Med udgangspunkt i Tesla Model S og X og kommende modeller fra Audi og Mercedes-Benz, virker det oplagt, at Polestar bl.a. skal udvikle en luksus-SUV og en stor sedan eller coupélignende hatchback.

International Engine of the year 2017
Artiklen fortsætter under billedet
Volvo Thomas Ingenlath
Den nu tidligere chefdesigner for Volvo, Thomas Ingelath, tager posten som CEO i det nye Polestar Foto : PR Volvo

I stil med det M Sport gør hos BMW omkring styling og dynamikfremmende teknik, vil Polestar også levere optimeringskit til Volvo-modeller under navnet Polestar Engineered. Vi forestiller os, at det kunne være stærkere elmotorer til plugin-hybridbiler som XC90 T8 og XC60 T8, men også styling og sound engineering, altså udvikling af kunstig motorlyd.

1

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen