Berlingske Business
14:45Robert Uggla: »Maersk Tankers er helt særlig for os«

Usikkerhed om afgifter er gift for bilsalget

Peugeot 208
Endnu engang den mest solgte bil i Danmark - i august lå Peugeots minibil 208 igen på førstepladsen. Men en generel tøven hersker på markedet efter introduktionen af forslag om at ændre bilafgifterne

Regeringens udspil omkring bilafgifter gav allerede i den sidste uge af august efterdønninger hos de danske bilforhandlere. Danskerne tøver med at købe ny bil, mens politikerne tøver med at finde en løsning

Mens regeringen forhandler med de øvrige partier om fremtidens bilafgifter, oplever bilforhandlerne at kunderne tøver. Især private kunder, som skal have fat i en lidt større bil, har god grund til at træde på bremsen, for man kan opleve, at bilerne falder betragteligt i pris, hvis regeringens forslag om 100 procent registreringsafgift gennemføres. Det satte et vist præg på bilsalget i august måned, da regeringens forslag blev fremlagt før månedsskiftet. I forhold til august måned sidste år måtte importører og forhandlere se salget af personbiler gå tilbage med 12,1 procent, så der i august blot kom 15.301 nye biler på vejene. Ved et pressemøde for få dage siden skønnede country manager for Nissan i Danmark, Ralph Gonsalves, at Nissan-forhandlerne lige nu ser en momentan nedgang i salget på 30-40 procent.

03BILHEDR-094709.jpg
For abonnenter LÆS MERE : BMW M240i er en magisk køremaskine


Derimod rykkede august ikke meget på opbygningen af salget på det danske bilmarked, så som så mange gange før er det den franske mini Peugeot 208, der indtager månedens førsteplads. 689 eksemplarer, svarende til hele 4,5 procent af totalmarkedet for ny personbiler. Plads nummer to går til den faceliftede Toyota Yaris med 538 styk, og den mindre Aygo fra samme producent er kun tre biler efter den på plads nummer tre. VW Golf er nummer fire (477), Renault Clio nummer fem med 410 biler. Mercedes-Benz C-Klasse runder top 20 af med 211 styk – firma- og udlejningsbiler, er der ingen tvivl om. De små bilklasser fylder stadig rigtig godt i statistikken, så tæt på 50 procent af salget falder på mikrobiler som Kia Picanto og minibiler som Citroën C3.

03BILHEDR-101601.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Picanto
Danskerne elsker i stigende grad SUV-modeller, men de små biler - mikro- og minibiler - som denne Kia Picanto fylder stadig næsten 50 procent af salget i Danmark Foto : PR Thomas von Salomon


SUV'erne er oppe på 15,2 procent af personbilsmarkedet i august, og dermed er der ikke langt til at nå op til Golf-klassen, som i sidste måned lå med en andel på 18,2 procent. I august blev der også plads til nogle nye biler på plader, som vi ikke ser så mange af i Danmark: to styk Audi TT, to BMW X5, en DS 4 og en DS 5 (DS' redning i Danmark er DS 3), en udgave af den udgående Ferrari California, tre Hyundai i40, en Kia Sorento, en Mercedes-Benz CLS, en Mitsubishi Outlander, en Porsche Macan (og en Panamera!), en SsangYong XLV (ja, det er en SUV fra Sydkorea) og en Toyota Prius+.

20BILHEDR-133246.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Volkswagen: Drømmen om prestige

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen