Berlingske Business
LIVE
08:38 Rockwool: Store markeder i Vesteuropa leverede stærkt salg

Topkarakter til Kodiaq og Micra i crashtest

Euro NCAP
Testens positive overraskelse er minibilen Nissan Micra, som klarer sig til fem stjerner Foto:

Fire biler er testet i den seneste runde af crashtest hos den uafhængige sikkerhedsorganisation Euro NCAP: minibilerne Nissan Micra og Suzuki Swift samt SUV'erne Mini Countryman og Skoda Kodiaq

Den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), bakket op af EU, har testet crashsikkerheden i nye biler siden 1997, og i takt med at bilproducenterne udvikler biler, som kan få de maksimale fem stjerner i test, strammes kravene. De seneste tiltag gør, at Euro NCAP nu mere end nogensinde lægger vægt på andet end crashsikkerhed, nemlig aktiv sikkerhed. I den seneste runde af crashtest og sikkerhedsvurderinger har fire nye bilmodeller været gennem de hårde prøvelser, og det viser sig ganske klart, at både den aktive sikkerhed og bilens modstandsdygtighed ved et sammenstød skal opfylde høje krav for at en bil ryger op på de maksimale fem stjerner.

Skoda Superb
Artiklen fortsætter under billedet
Euro NCAP
Den nye Mini Countryman klarer sig til fem stjerner, men i fodgængertesten klarer den sig ringere end minibilen Nissan Micra Foto : Picasa

Af de fire biler testet i denne ombæring får tre af bilerne fem stjerner med det niveau af sikkerhedsudstyr, som er standard i Danmark. Det er den nye minibil Nissan Micra, den mellemstore SUV Kodiaq fra Skoda og anden generation af Minis SUV, Countryman. Den fjerde af de testede biler, den nye Suzuki Swift, en minibil, falder delvist i gennem ved at få blot tre stjerner i testen – primært fordi den tilbyder færre aktive sikkerhedssystemer. Swift opnår en ekstra stjerne, når den er udstyret med automatisk nødbremse, men det er i Danmark forbeholdt topmodellen Exclusive, hvorfor tre stjerner hæfter sig på alle Swift-modeller med undtagelse af den. Et alt andet end prangende resultat i 2017, hvor automatisk nødbremsesystem hurtigt breder sig som standard i klassen, som det bl.a. ses på Nissan Micra.

VW Arteon
Artiklen fortsætter under billedet
Euro NCAP
Kun tre stjerner til den nye Suzuki Swift - det er ikke godt nok i 2017. De fleste danske udgaver mangler aut. nødbremsesystem Foto : Picasa

At den nye Micra opnår fem stjerner, skyldes også et bredere udvalg af sikkerhedsudstyr (aut. nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, sportskifteassistent, genkendelse af vejskilte med bl.a. fartgrænser) og at Micra er mere venlig i mødet med fodgængere, hvis det skulle ende med en personpåkørsel. Micra testes også uden de aktive sikkerhedsystemer, hvilket resulterer i fire stjerner, men det resultat er som sagt ikke relevant for danske købere, fordi biler til det danske marked som standard har sikkerhedspakken.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
Euro NCAP
Den mellemstore SUV Kodiaq fra Skoda yder god passagerbeskyttelse på de fleste punkter Foto : Picasa

Den lille SUV fra Mini, Countryman, opnår fem stjerner, men ser man nærmere på de forskellige delresultater, klarer den sig på flere punkter dårligere end Nissan Micra, en langt mindre og billigere bil. På trods af aktiv motorhjelm, som skyder et stykke op ved sammenstød med fodgængere for at lægge afstand til de hårde dele i motorrummet, får den færre point her end Micra. Kodiaq klarer sig pænt i sammenstød med fodgængere og rigtig godt crashtest. Den har som standard automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse.

28BILHEDR-092216.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen