Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Suzuki Ignis: Vinbøndernes nye darling?

21BILHEDR-094341.jpg
Den i øjeblikket billigste firehjulstrækker på det danske marked koster 28.000 kr. mere end sin i øvrigt helt identiske søstermodel. Foto: JHM

Med firehjulstræk er Suzuki Ignis’ SUV-look mere end bare blær. Vi tester den mellem unge vinstokke på en bakket vinmark på Vestsjælland

Med en længde på bare 370 cm er den firehjulstrukne udgave af Suzuki Ignis uden direkte konkurrenter herhjemme, efter at Fiat Panda 4x4 – en af de italienske vinbønders favoritter gennem generationer – er taget ud af det danske marked. Hvor de italienske vinbønder har haft generationer til at udvikle både præferencer for biler og vinenes kvaliteter, er den danske vinproduktion først for alvor begyndt at komme efter i de seneste år. I hvert fald når det kommer til vinenes kvalitet, hvor blandt andet hvidvinene begynder at tåle sammenligning med vine fra sydligere himmelstrøg. På Vejrhøj Vingaard i det vestlige Sjælland, hvor vi har sat den lille Suzuki på græs, var høsten endda så god i 2016, at de 4.000 vinstokke netop har fyldt 5.000 flasker med en alkoholprocent på op til 15 procent.

28BILHEDR-141030.jpg

Det er stadig for tidligt at snakke om foretrukne firehjulstrækkere i de danske vinbønders vognparker. Generelt har danskerne dog tradition for at tage godt imod Suzukis kombination af lav pris og højt udstyrsniveau, og i disse spalter er den nye Ignis da også allerede blevet spået en lovende fremtid blandt både seniorer med hang til gode indstigningsforhold såvel som yngre byboer med hang til kompakte biler og design med kant.

Artiklen fortsætter under billedet
21BILHEDR-094623.jpg
Bagsædet kan forskydes i længden, hvormed pladsen i bagagerummet går fra 204-292 liter, og knæpladsen på bagsædet går fra fyrstelig til ubrugelig. I modellerne uden firehjulstræk rummer bagagerummet 260-373 liter. Foto: JHM

Spørgsmålet er, om Allgrip-udgaven går en lige så glorværdig fremtid i møde som de forhjulstrukne Ignis-modeller. Merprisen er 28.000 kr., men med en egenvægt på bare 975 kg og en 1,2-liters benzinmotor af den gamle skole uden turboladning er den maksimale vægt på trækkrogen 1.000 kg. Dermed er både hestefolket og campisterne udelukket – to segmenter, der ellers gennem tiderne har tegnet sig for en god del af salget af den større Suzuki Vitara.

Imponerer offroad

Mulighederne for at tilkoble offroad-assistance fra kabinen begrænser sig til et hill descent-system, der selv bremser bilen ned til 7 km/t under nedkørsler, og et grip control-system, som skulle hjælpe med at sende trækkraft til hjulene i den side af bilen, der har bedst greb.Jeg kobler grip control til uden nogen anelse om, hvorvidt det vil hjælpe mig op af de fedtede hjulspor mellem rankerne. Men med ekstra gas og godt med koblingsfileri lykkes det at få baghjulene til at skubbe på, og vi kommer op af hjulsporet uden nærkontakt med markens inventar. Den er udfordret på vejen op, men overlever.

28BILHEDR-092216.jpg

Af retfærdighed over for bilen hører det med til historien, at der var sommerdæk på de sorte 16”-fælge. Vinterdæk ville uden tvivl have gjort Suzukien bedre til at klatre. Hen over en knoldet græsmark går det over stok og sten, imens affjedringen tager godt imod ujævnhederne. Frihøjden på 18 centimeter – det samme som en Vitara – holder undervognen fri for ridser, selvom hjulsporene på markvejen bliver dybe, og trods det udfordrende underlag er en klaprende hattehylde den eneste mislyd i kabinen. De ultrakorte udhæng over både for- og baghjul indikerer da også, at Ignis Allgrib med den rigtige dækmontering formår langt mere i terrænet, end Vejrhøjs vinmarker kræver på denne tørre forårsdag.

Indhenter point

Tilbage på asfalten har Ignis Allgrip indhentet nogle af de point, den tabte ude på Holbæk-motorvejen undervejs fra basen i København til det vestsjællandske. Sæderne mangler lændestøtte, støjisoleringen er så sparsom, at vindstøj kan være iørefaldende, selvom bilen holder stille, og styretøjet er komplet uden evne til at rette op af sig selv. Det betyder, at man kan køre igennem motorvejskurver uden at holde ved rattet, hvilket måske lyder meget smart, bortset fra at det burde være umuligt. Og prisen for denne manuelle autopilot gennem bløde kurver er, at der konstant skal korrigeres på rattet for at køre ligeud, hvilket gør kørsel på både motor- og landevej til en anstrengende affære i længden.

Men okay – ligesom man ikke får tre retter gourmetmad for en halvtredser, får man heller ikke en fejlfri firehjulstrækker for 169.990 kr. Om de danske vinbønder er fristede? Ikke dem på Vejrhøj Vingård.

»Marken er jo ikke større, end at vi kan gå derop. Og hvis vi skal have noget med, tager vi bare traktoren,« siger vinbonde Nina Fink.

Artiklen fortsætter under billedet
21BILHEDR-094759.jpg
De relativt lodrette A-stolper er med til at give den rummelige Ignis-kabine karakter. En velfungerende skærm er standard, mens navigationsanlæg er ekstraudstyr til 3.000 kr. Foto: JHM

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen