Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ny Opel er en topmodel - uden flere hestekræfter

Opel Insignia GSi
Firmabil i sportstøj. Opel har valgt at hive GSi-navnet frem af gemmerne og bruge det på en mere dynamisk Insignia Foto:

Opel hiver GSi-navnet op af skuffen for at gøre det sjovere at køre stor firmabil. Den store Insignia GSi har samme 260 hk som den almindelige fås med, tilføjes i stedet mere dynamiske køreegenskaber og et twist af designet

Brugen af GSi-betegnelsen hos Opel har mildest talt været sporadisk, siden Opel fandt på at kalde sine mest skarpe modeller for OPC. Sidste gang vi så en Opel med det svungne logo var i 2007, da den lille Corsa fik rollen som lige-ved-og-næsten-GTI med 150 hk i modelprogrammet. Den endte med at stå i skyggen af Corsa OPC, som virkelig var bevæbnet til tænderne med både kræfter og køredynamik. Den nye Insignia GSi puster nyt liv i det hengemte navn. Der er ingen chance for, at en firmabil på næsten fem meter vil lede tankerne hen på en GTI, spoilere og store fælge til trods, men Opel har arbejdet intenst med Insignia GSi for ikke at skabe en skuffelse a la Corsa GSi anno 2007.

09BILHEDR-164723.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Opel Insignia GSi
Bliver Insignia GSi den nye topmodel i hele bilens produktionstid? Det er muligt, men det er også muligt, der senere kommer en stærkere OPC Foto : PR Picasa


Den nye topmodel skal sælges på at være mere dynamisk end de almindelige Insignia-modeller, ikke på at være stærkere. Den nye GSi har nemlig præcis samme 2-liters turbomotor med 260 hk som fås i den hidtil stærkeste Insignia, så i stedet har Opel brugt kræfterne på at skrue på køreegenskaberne. Den Nürburgring-trænede topmodel er sågar hurtigere rundt på den tyske racerbane end den 160 kilo tungere OPC-udgave af den gamle model med 325 hk. Ingeniørerne har givet de allerede fine Insignia-køreegenskaber et kraftig nøk opad med unikke støddæmpere, stivere undervogn, rekalibreret styretøj og en dynamisk Competion-indstilling af den adaptive undervogn og firehjulstrækket. Automatgearkasse med otte trin er standard.

Suzuki Swift Sport 2017
For abonnenter LÆS MERE : Suzuki sætter turbo på Swift Sport
Artiklen fortsætter under billedet
Opel Insignia GSi
Spoilerne og de store udstødningsrør skal tage opmærksomheden fra det faktum, at GSi ikke har flere kræfter end den stærkeste udgave af den almindelige Insignia Foto : PR Picasa


Opel giver også kunderne mulighed for at vælge den nye GSi med dieselmotor, men hvor høj en ydelse den version får, er endnu ikke offentliggjort. Beskedenheden ved at holde fast ved 260 hk i Insignia holder en dør åben for, at Opel på et tidspunkt kan introducere en Insignia OPC med endnu mere power. Om det er med i den nye franske ejers planer, PSA Peugeot-Citroën, er umuligt at sige.

Tesla Model 3
Artiklen fortsætter under billedet
Opel Insignia GSi
Opel har fundet de helt store sportssæder frem, men den nye GSi er selvfølgelig også testet på Nürburgring, så der skal støtte til Foto : PR Picasa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen