Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Mercedes AMG GLC 63 er klassens monstertruck

09BILHEDR-121918.jpg
Den nye Mercedes-AMG GCL 63

Mercedes-AMG giver Audi og BMW fingeren, og det er ikke en tommeltot, men den midterste.

Artiklen fortsætter under annoncen

De nye AMG GLC 63 og GLC 63 S, den første en reel SUV og den anden en endnu mere tidstypisk SUV-coupé, har så meget styrke under motorhjelmen, at de langt overgår alle konkurrenter.

Selv den stærkeste udgave af Audi Q5, SQ5, kommer til at minde om en symaskine med sine 354 hk: AMG GLC 63-modellerne har henholdvis 476 hk og 510 hk med den højeste ydelse gældende for S-versionen.

hedr
For abonnenter LÆS MERE : Opels rå stationcar tager til USA

Mercedes-AMG GLC 63-modellerne sigter i stedet højere end Audi og BMW. Direkte mod Porsche Macan Turbo, som dog selv med Performance-pakke kun kører med 440 hk, og Maserati Levante, som indtil videre blot når til 430 hk.

Det er et reelt hul i markedet, Mercedes-AMG går efter at fylde.

I klassen over – med den større GLE – er de helt hidsige modeller mere reglen end undtagelsen, så det er helt forståeligt, at Mercedes-AMG nu tager skridtet med GLC 63 og GLC 63 Coupé.

Hvis ikke Audi allerede er i gang med en RS Q5, og BMW arbejder på en M-udgave af den kommende X3, så er det på tide, de starter projekterne op.

26BILHEDR-202749.jpg
For abonnenter LÆS MERE : BMW X4 M40i: Selvmodsigelse på hjul

4X4 til 100 på 3,8 sek.

De nye AMG-modeller bliver grænseoverskridende hurtige. Den hurtigste, GLC 63 S (både den regulære SUV og coupéen), sætter med sit dynamiske Performance 4Matic-firehjulstræk og Speedshift-automatgearkassen med ni trin en 0-100-tid på 3,8 sekunder. Det er en tid, der ligger på linje med sportsvognen AMG GT S med samme motor, hvilket peger på et omfattende ingeniørarbejde, men også firehjulstrækkets effektivitet.

Den tidligere omtalte Audi SQ5? 5,4 sekunder fra 0-100 km/t. I bilernes verden en voldsom forskel.

Og hvilken motor de to kører med. Den er godt nok ikke på 6,2 liter, som det store muskelbundt i tidligere (savnede) AMG-modeller, men stadig en bralrende V8 på 3.982 cm3 med dobbelt turbo. Uden S har den altså 476 hk og 650 Nm, med S yder motoren 510 hk og 700 Nm.

26BILHEDR-152713.jpg

AMG GLC 63 er pakket med teknologi og variationsmuligheder. En specialtunet luftundervogn, et væld af køreprogrammer og fartafhængig servostyring. De nye AMG-modeller er desuden pakket med den bredere bagaksel fra E 63 – og så har de som den første AMG-modeller, efter AMG GT, den såkaldte Panamericana-grill med de store ribber. Frygtindgydende udtryk til frygtindgydende kræfter. BEK

Trump

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen