Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Her er årets mikrobil 2017: Tidligere vindere slås om titlen

20170128-1005248029 P6.jpg
Mikrobilerne har aldrig været bedre end i 2017, og juryen havde svært ved at finde en vinder, da tre a bilerne havde 30 point efter første afstemningsrunde. Foto: Morten Bek

De bliver brugt som alt fra familiebiler til konebiler og studenterbiler. Folk kører på ferie i Sydeuropa i dem, og rockstjernespirer bruger dem som bandbusser.

Selv om de er små, spiller de stort set alle roller, og det gør dem til rugbrødssegmentet blandt de nye biler. Simple, pligtopfyldende, billige og tilgængelige for alle.

Årets bedste biler 2017 er Berlingskes kåring af de bedste biler i de enkelte bilklasser, og vi vil som noget nyt sprede kåringen over hele året, så der kommer en ny kåring i en ny klasse hver måned. Vi lægger ud med mikrobilerne, da de mikrobiler, der må forventes at præge 2017, stort set alle sammen er på markedet allerede nu.

Kun Kia Picanto kommer senere, men den deler en lang række elementer med den ansigtsløftede Hyundai i10, vi har med i testen, så det er ikke noget dårligt tidspunkt at trække en streg i sandet og udråbe årets bedste mikrobil 2017.

Mikrobilerne er ikke så populære, som de har været. I 2016 stod de for lige over 20 pct. af totalbilssalget i Danmark, mens det for få år tilbage lå på mellem 30 og 40 pct. Men 20 pct. af en lagkage på over 220.000 biler, er dog et solidt stykke, og biler som Volkswagen Up og Toyota Aygo er måned efter måned konsekvent at finde på top ti listerne over mest solgte biler i Danmark.

11BUSHEDR-121103.jpg

Svær at komme udenom

Feltet tæller forrige års vinder, Opel Karl, vinderen fra 2013, Volkswagen Up, som siden er blevet faceliftet, og så Hyundai i10, der vandt i 2014, og som også er blevet faceliftet. Sidste finaledeltager er Toyota Aygo, der som Danmarks næstmest solgte mikrobil i 2016 er svær at komme udenom. Det er fire biler, der alle koster under 100.000 kr., og som udgør basisbunden i den automobile fødekæde.

Testen foregår over en dag, og juryen består af fem motorjournalister, der hver skal placere bilerne i en top fire ved testens afslutning. Der er ingen faste præmisser for, hvordan bilerne skal vurderes. Det enkelte jurymedlem må dømme, som vedkommende finder relevant for klassen. Men overordnet set er der bred enighed om, at parametre som pris, plads og motor er vigtige i mikroklassen.

Sidstnævnte handler i lige så høj grad om motorstøj og vibrationer, som det handler om kraft, for alle motorerne i klassen er tre-cylindrede benzinmotorer, og de kan støje og vibrere noget så frygteligt, hvis ikke ingeniørerne har gjort deres hjemmearbejde godt nok. Det er noget, testen også afslører.

11BUSHEDR-082002.jpg

Vi kan lige så godt rykke frem til slutningen af testen og begynde gennemgangen bagfra. Toyota Aygo bliver af samtlige dommere vejet og fundet for let i dette selskab. Ja, den sælger godt, og prisen på 109.995 kr. for en veludstyret udgave er heller ikke afskrækkende. Men det føles som om, at den hører til i en anden klasse end de tre andre finalister.

Der er mere motorstøj i kabinen, bagage- og bagsædeplads er testens ringeste, og så opleves den som en mere mangelfuld og uraffineret bil. Alt fra lyden af døren, der smækker, til pladsen omkring føreren og de mange nøgne metalflader i kabinen oser af billigbil. Selv fraprisen på 89.995 kr. synes høj for en tredørs Aygo, når du kan få en Opel Karl med fem døre til 79.990 kr. 10 point bliver det derfor kun til for Aygo.

Uhyggelig tæt

Kæden hopper allerede af her ved tredjepladsen, for det er uhyggelig tæt mellem de tre resterende biler. Faktisk så tæt, at der må tys til reglen om flest førstepladser, for alle tre biler får 30 point. Det siger også noget om, hvor gode de tre resterende biler er. Men fordi Volkswagen Up kun fik en enkelt førsteplads, triller den ind på tredjepladsen.

Juryen er enige om, at den har de bedste køreegenskaber, og den nye infotainmentfilosofi om at benytte en app på forbrugerens smartphone fremfor at sætte et dyrt infotainmentsystem i bilen, får også mange positive anmærkninger.

Men motoren er for støjende, og den er prismæssigt også lige tanden skrappere end de andre, når vi sammenligner på udstyrsniveau. Kan man sætte sig ud over prisen, og er man villig til at spendere lidt ekstra, så man får råd til den 90 hestes Up med turbomotor til 139.000 kr., så er der bred enighed om, at du får den mest underholdende mikrobil på markedet overhovedet. Men nu er underholdningsværdi ikke en kernepræmis i kampen om titlen som Årets Bedste Mikrobil, så den 60 hestes Up må tage til takke med tredjepladsen – som i virkeligheden er en delt førsteplads.

Både Opel Karl og Hyundai i10 har to førstepladser hver, så vi må ty til tredje og sidste redskab i kampen om at kåre en vinder – nemlig simpel håndsoprækning mellem i10 og Karl blandt de fem jurymedlemmer. Og dér får i10 tre hænder, mens Opel Karl må nøjes med to. Tættere kommer man ikke på titlen, og som med Up er her mere tale om en delt førsteplads end en reel andenplads.

Opel Karls to stærkeste våben er, at den har klassens bedste basismotor på 75 hk, og så har den feltets laveste frapris på 79.990 kr. for en femdørs udgave. Det tæller i mikroland. Derudover har Opel været fantastisk til at skabe plads i kabinen både foran og på bagsædet, da både akselafstand og sporvidde er mindre end på Hyundai i10. En del af pladsen er stjålet fra bagagerummet, der tager 40 liter mindre end Up og i10.

At i10 løber med titlen igen, er ikke ufortjent. Faceliftet har gjort den lille koreaner endnu mere voksen, og den føles som den største bil i klassen. Både på reelle rummål, men også på kabineindretning og kabinematerialer. Den opleves ikke så 2CV-agtig som f.eks. Toyota Aygo. Derudover er prisen skarp.

Den testede udgave er godt nok en Premium til 119.995 kr., men så har du også alt det udstyr, du kan finde på at skovle i en mikrobil. Fraprisen lyder på 84.995 kr. for basisudgaven, og det gør den til testens næstbilligste. Læg dertil Hyundais femårs garanti, og den lille koreaner leverer en solid og praktisk pakke til en skarp pris med et minimum af usikkerhed for ejeren.

Den slags er sød musik i ørerne på enhver kritisk mikrobilskøber. På minussiden er motoren, der opleves som testens slappeste. Den er dejlig støjsvag, men den har ikke samme punch i mellemaccelerationerne som især Karl, og det gør den en anelse trægere at arbejde med. Men det er som med alt andet i denne test et spørgsmål om marginaler.

19BILHEDR-103543.jpg

De er fremragende

Vi har aldrig haft så tæt løb i Årets bedste biler før, og det siger noget om niveauet i mikrobilsklassen. De tre biler, der alle får 30 point, er fremragende på hver sin måde og vil derfor være den bedste mikrobil for tre forskellige segmenter.

Volkswagen Up er til kunder, der går op i køredynamik og mærkeimage, mens Opel vinder hos dem, der sætter pris på en raffineret motoroplevelse, og som har brug for fem siddepladser – for det præsterer kun dén og den endelige vinder fra Hyundai. Hyundai i10 er til dem, der ønsker sikkerhed i bilkøbet, og som samtidig kun skal have én bil i husstanden, for der er relativ enighed i juryen om, at i10 føles som den mest voksne af mikrobilerne lige nu.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen