Berlingske Business
14:45Robert Uggla: »Maersk Tankers er helt særlig for os«

Gode resultater i crashtest - men plads til forbedringer

Euro NCAP
Den nye Ford Fiesta klarer sig godt i test, selv om den ikke har automatisk nødbremsesystem som standard. Fem stjerner bliver det til Foto:

Den uafhængige sikkerhedsorganisation Euro NCAP har testet ni helt nye bilmodeller, og modeller som sælger godt eller ventes at sælge godt i Danmark klarer sig grundlæggende rigtig godt. Alt er dog ikke rosenrødt i de nye crashtest

Køber eller leaser man en af de nye biler, som netop er testet i sikkerhedsorganisationen Euro NCAP’s omfattende testprogram, som omfatter både hårde crashtest og vurdering af aktive sikkerhedssystemer, kan man køre med ro i sindet - og fem af bilmodellerne er biler, der allerede i dag er meget populære i Danmark eller som vi med rette kan forvente bliver det: mikrobilen Kia Picanto, minibilerne Ford Fiesta og Kia Rio, SUV’erne Mazda CX-5 og Opel Grandland X. Alle fem biler opnår et rigtig godt grundlæggende sikkerhedsniveau. På trods af at den nye Ford Fiesta ikke har automatisk nødbremsesystem som standard, hverken i andre europæiske lande eller Danmark, får den de maksimale fem stjerner i test. Den tilbyder en solid struktur, god beskyttelse for voksne (84 procent) og aktivt sikkerhedsudstyr som sporskifteadvarsel og fartbegrænser som standard. Et af de mest omfattende nødbremsesystemer, som også spotter fodgængere i mørke, fås mod merpris.

03BILHEDR-101601.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Euro NCAP
Der er tre SUV-modeller til test hos Euro NCAP, og af de tre klarer den nye Mazda CX-5 sig bedst. De andre er Opel Grandland X og Jeep Compass Foto : Euro NCAP


Konkurrenten Kia Rio opnår kun fire stjerner med den sikkerhedspakke, der er standard i Europa, men i Danmark har Rio også bl.a. automatisk nødbremsesystem, så det for Danmark relevante resultat ender på fem solide stjerner - endda med bedre crashsikkerhed end i Fiesta. Testens mikrobil, også en Kia, klarer sig på samme måde til kun tre stjerner med europæisk standardudstyr, men den danske får fire stjerner - for den har automatisk nødbremse som standard. Også Picanto klarer sig flot i test, når det angår sikkerhed for voksne (87 procent), men falder noget i gennem hvad angår sikkerhed for børn på bagsædet, hvor en dummy svarende til et 10-årigt barn fik skader på brystkassen.

03BILHEDR-151152.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Euro NCAP
Den nye Jeep Compass får fem stjerner, men der er problemer med beskyttelse af føreren ved den såkaldte pæletest Foto : Euro NCAP


De to mellemstore SUV-modeller Mazda CX-5 og den helt nye Opel Grandland X, baseret på den nye Peugeot 3008, får begge fem stjerner i testen. Især sikkerheden for voksne i crashtest er imponerende ved den nye Mazda (95 procent), men også fodgængersikkerheden er god for en SUV: 78 procent. Den nye Opel klarer sig ikke nær så godt med henholdsvis 84 og 63 procent, som ikke er mere end gennemsnitlige resultater. De resterende modeller i testen er Renault Koleos (markedsføres ikke i Danmark), Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet (delvist mangelfuld beskyttelse af 10-årigt barn placeret bag føreren) og den nye Jeep Compass (problemer med beskyttelse af førerens bryst ved pæle-testen, der svarer til fx lygtepæl eller træ) - de tre modeller opnår alle frem stjerner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen