Berlingske Business
LIVE
16:02 Snap-aktien roder rundt i lavt niveau

Den nye VW Polo er mere Golf end miniklasse

Volkswagen Polo 2017
VW tager ingen chancer med Polo. Den ligner den gamle, bare med flere kurver Foto:

Med mere end 40 år på markedet som model tager Volkswagen ingen chancer med Polo. Men under det konservative ydre gemmer sig en ny platform, som giver meget mere plads og komfort.

Det kan godt være, 2017 går over i historien som året med flest nylanceringer i den i Danmark så populære klasse for minibiler. Kia Rio, Ford Fiesta og Seat Ibiza for blot at nævne nogle af dem. Men for mange bilkøbere i den klasse er de tre modeller det rene luft, og kun en bil i klassen tæller. Volkswagen Polo.

Som den større Golf, som blandt mange opfattes som grundlægger af klassen for kompakte biler, så har Polo siden den første generation kom ud i 1975 udviklet sig til en klasseløs bil, som tilfældigvis tilhører samme klasse som Opel Corsa, Renault Clio og mange andre modeller.

23BILHEDR-114349.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Kia Rio har fundet formlen til sikkert salg
Artiklen fortsætter under billedet
VW Polo 2017
Platformen deles med den nye Seat Ibiza, og den skal bruges i mange af VW-koncernens mindre biler Foto : PR Picasa

Metoden har været den samme for Volkswagen hele vejen i gennem: evolutionære designændringer, høj funktionalitet, gode pladsforhold og et udvalg af motorer og udstyr, som dækker bredt – og i de seneste generationer et strejf af premium. Det er sådan, Volkswagen har gjort Polo til den eneste minibil for mange mennesker, og den nye generation, som præsenteres i Berlin i dag, bryder ikke med de mere end 40 års tradition.

Den nye Polo er baseret på den nye MQB A0-platform, som for nylig er introduceret med søstermodellen Seat Ibiza. Det gør, at Polo både på den tekniske side og når det kommer til proportioner tager et større skridt frem, end man umiddelbart vil bemærke på billederne. Den er stadig kompakt med en længde på 405 cm, 8 cm mere end før, men der er hele 9,4 cm mere mellem for- og bagaksel, som giver langt bedre pladsforhold. Det er i høj grad de 7 cm i bredden, som ændrer Poloens proportioner. Den ser bred, lav og moden ud. Også bagagerummet vokser betragteligt, og med 351 liter er der mere Golf- end miniklasse over den nye Polos muligheder for at transportere kufferter.

Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
For abonnenter LÆS MERE : Eksklusiv Porsche 911 i begrænset oplag
Artiklen fortsætter under billedet
VW Polo 2017
Det er usædvanligt for Volkswagen, men denne gang lanceres standardmodellen og den kraftige GTI på samme tid. Polo GTI har 200 hk Foto : PR Picasa

Eksteriørdesignet er på en gang blødere og skarpere. Polo er mere rund, men har nu en masse hak og kanter i karrosseriet, som lader lyset spille med formerne. Det er konservativt, især når man ser det friske interiør med en bred farvet flade på tværs af kabinen og den store 8” touchscreen bag en glasflade, som meget overraskende bliver standard i Danmark.

Hvad angår udstyr har VW for længst smidt sit fedtede image, og skærmen er bare et eksempel. Adaptiv fartpilot i alle versioner fra billigste Trendline (kun basismotoren med 75 hk kommer uden), aircondition og automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse er andre eksempler. Som den første minibil kan Polo desuden udstyres med fulddigital instrumentering, Active Info Display, som kommer fra de større modeller Golf, Passat og Tiguan. Polo er endda først hos Volkswagen med en version 2.0 med forbedringer og mulighed for udvidede visninger.

Hyundai Kona
For abonnenter LÆS MERE : Koreansk mini-SUV udfordrer på design
Artiklen fortsætter under billedet
VW Polo 2017
I kabinen er udtrykket ungdommeligt og stilsikkert. 8” touchscreen er standard i alle Polo til Danmark, den fulddigitale instrumentering ekstraudstyr Foto : PR Picasa

I Danmark kommer Polo som Trendline, Comfortline, Highline og den sportsligt stylede R-Line, mens den særlige Polo Beats med Beats-audioanlæg i første omgang ikke vil blive tilbudt på det danske marked. Polo lanceres med fire benzinmotorer (75 til 150 hk) og en dieselmotor (95 hk), men VW har valgt også at introducere den dynamiske topmodel GTI med ny 2-liters motor med 200 hk fra starten. Dansk introduktion af den nye Polo finder sted i november, og priserne starter ved 160.000 kr. for en Polo 1,0 MPI Trendline med fem døre, automatisk nødbremsesystem, 8” touchscreen og aircondition. Kun basismodellen er indtil videre prissat.

30BILHEDR-091800.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Toyota C-HR: Når japanerne finder melodien

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen