Berlingske Business
LIVE: 

Bilsalget i Danmark fortsat i vækst

Peugeot 208
Den franske mini er endnu engang den mest solgte bil i Danmark

I maj måned steg salget af nye biler med 5 procent i forhold til samme måned året før, og mere end 22.000 nye biler kom på gaden. Peugeot 208 er i top, men Volkswagen fylder godt i top 20

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske bilforhandlere har travlt for tiden. Kunderne strømmer til butikkerne, og de seneste 12 måneder har ifølge brancheforeningen De Danske Bilimportører budt på støt stigende salgstal. De første fem måneder af 2017 har således budt på 7 procent flere nye biler på vejene i forhold til de første fem måneder af 2016.

Tal for maj måned viser, at den foregående måned var en ekstra travl måned for salg: mere end 22.000 nye biler fik nummerplader på, og det ligger over de gennemsnitlige cirka 19.000 biler om måneden, 5 procent højere end samme måned sidste år – og hele 26 procent højere end april måned i år, hvor Påsken fik færre interesserede ud til forhandlerne.

1. 28BILBMR-131530.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
VW Passat
Den store firmabil fra Volkswagen blev i maj solgt i 593 eksemplarer, som er usædvanligt for en bil i den klasse

Som set mange gange tidligere, går førstepladsen på til Peugeots minibil, den efterhånden fem år gamle 208, som dog har fået et facelift undervejs. Med 909 eksemplarer er den franske mini langt foran bilen på plads nummer to, Volkswagens mikrobil Up, som ramte 615 eksemplarer i maj. Men som mærke står Volkswagen stærkere end Peugeot, for hvor Peugeot har tre biler i top 20 (208, 308 og 2008), så har Volkswagen hele fem modeller med blandt de 20 mest solgte biler, og hele tre VW-modeller ligger i top fem på pladserne tre, fire og fem. Det er klassikeren Golf med 601 eksemplarer, den store firmabil Passat med 593 eksemplarer og den snart udgående minibil Polo med 553 styk.

2. 04BILHEDR-145801.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Toyota Yaris
Den for nyligt faceliftede Toyota Yaris er en af en række minibiler i top 20 over de mest solgte biler. Minibiler er de mest populære i Danmark Foto : sebastien mauroy

Polo er sammen med en række andre minibiler godt repræsenteret i top 20. Denne klasse med biler på omkring fire meter i længden er så absolut den mest populære i Danmark – i de første fem måneder af året tager minierne 30,55 procent af markedet, op fra 28,88 procent i samme periode 2016. På top 20 gør den faceliftede Toyota Yaris, den nye Citroën C3, Renault Clio og den udgående Ford Fiesta således også en god figur. En tidligere så populær minibil som Skoda Fabia kæmper dog med at fange kundernes interesse, så blot at være til stede med en minibil på markedet er ikke nok.

Euro NCAP

I det hurtigt voksende J-segment, som De Danske Bilimportører klassificerer SUV'erne, står Nissan Qashqai fortsat som en klar nummer et i maj med 505 eksemplarer og en plads som nummer otte i top 20. I top 20 er den kun en anden SUV-lignende bil, Peugeot 2008 på plads nummer 19 med 320 eksemplarer, men den klassificeres i statistikken ikke som SUV, men som en minibil. Bilsalget i de første fem måneder af 2017 ligger helt præcist på 99.814 biler, 7,1 procent flere end i de første fem måneder af 2016.

Kia Stonic

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen