Del : SMS
Berlingske Business

Udskældte provisioner kommer frem i lyset

pix-investeringsforening_1
Årets bedste investeringsforening er steget flotte 40,4 procent i år. Foto:

Regeringen vil have investeringsforeninger til at skilte med de provisioner, som bankerne får for at markedsføre dem.

Artiklen fortsætter under annoncen
"Folkevognen" i de private investorers porteføljer, investeringsforeningerne, bliver mere gennemskuelige.

De færreste er klar over, at foreningerne betaler en del af deres afkast til banker for dels at markedsføre foreningen, dels at rådgive kunderne.

Men provisionen betales af alle investorer i foreningen - uanset om de har modtaget rådgivning eller ej, og uanset om de har købt sig ind i foreningen via en anden bank på nettet.

Derfor har blandt andre Forbrugerrådet talt for at forbyde den såkaldte formidlingsprovison, som man eksempelvis har gjort i England.

Så langt er den danske regering ikke parat til at gå, men i sit nye Forbrugerpolitisk Eftersyn indfører erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (S) fra den 1. januar 2013 pligt til oplyse provisionen.

For hver enkelt investeringsforening skal det angives, om banken har indgået en distributionsaftale og i givet fald, hvad betalingen for formidling mv. udgør opgjort i procent. Desuden skal forbrugerne skriftligt oplyses om ÅOP og formidlingsprovision mv. ved rådgivning forud for investering i danske investeringsforeninger, lige som oplysningerne skal kunne findes i netbanken ved nethandler.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere