Del : SMS
Berlingske Business

Tilsyn: Swapkunder skal have bedre besked

Swap retssag
Andelsforeningen Engskoven har blandt andet i Vestre Landsret i Viborg forsøgt at få ophævet den swapaftale, foreningen har indgået med Jyske Bank. Følgerne af swapaftalen var, at boligerne i foreningen blev stort set usælgelige, og foreningens medlemmer mener ikke, at de blev ordentligt oplyst. Her ses tre medlemmer af andelsforeningen med talsmand Lund Poulsen til venstre. Foto:

Finanstilsynet vil have bankerne til at give kunderne bedre oplysning, når de køber en af de swapaftaler, der har kostet adskillige andelsforeninger dyrt.

Artiklen fortsætter under annoncen

En lang række andelsforeninger er kommet i økonomisk uføre, fordi de har købt en såkaldt swapaftale sammen med deres realkreditlån. En af dem er andelsforeningen Engskoven i Østjylland, som senest har fået lov til at få sagen endeligt afgjort i Højesteret.

Nu har Finanstilsynet kigget nærmere på området og konkluderer i en rapport, at »detailkunder bør have flere oplysninger om swapaftaler.«

»Finanstilsynet vurderer i rapporten, at pengeinstitutternes skriftlige materiale ikke i sig selv sikrer, at kunder får alle de relevante informationer, før der indgås en swapaftale. Finanstilsynet vurderer især, at materialet kun overfladisk behandler risikoen ved at indgå en swapaftale og ikke i tilstrækkelig grad gør kunden opmærksom på konsekvenserne af udviklingen i aftalens markedsværdi. Materialet oplyser derudover også kun i mindre grad kunden om den initiale negative markedsværdi,« skriver tilsynet.

En swapaftale går i al sin enkelthed ud på, at kunden optager et lån med en variabel rente og derefter bytter den variable rente med en fast rente med banken. Swapaftalen er et selvstændigt finansielt instrument, og en række andelsforeninger, landmænd og mindre erhvervsvirksomheder har efterfølgende oplevet, at værdien af en swapaftale følger markedsrenten. Det vil sige, at værdien af swapaftalen falder sammen med renten. Og da den faldende og ofte negative værdi skal tages med i regnskaber, så er andelsboliger i mange tilfælde blevet værdiløse.

Nu har Finanstilsynet lavet en list over syv centrale punkter om swapaftaler, som bør beskrives i pengeinstitutternes skriftlige rådgivnings- og markedsføringsmateriale til detailkunder. De omfatter også de punkter, som eksempelvis andelsforeningen Engskoven har brugt til at trække Jyske Bank i retten for at få gjort en swapaftale ugyldig.

Tre af punkterne er identiske med de punkter, som andelsforeningen peger på i retssagen. Det drejer sig om krav fra tilsynet om, at der skal oplyses om følgende punkter over for privatkunder og mindre virksomheder:

  • Aftalens »markedsværdi« - altså at en swapaftale har en markedsværdi, der skal tælles med i regnskabet.
  • Risikofaktorernes påvirkning af markedsværdien og den asymmetriske renterisiko - altså at markedsværdien påvirkes af renten og ikke mindst, at der er en asymmetrisk renterisiko. Det betyder, at swapværdien falder hurtigere i værdi ved et rentefald, end den stiger ved en rentestigning. Det betyder for kunden, at risikoen er større end chancen for gevinst, når renten bevæger sig.
  • Swapaftalens initiale negative markedsværdi - altså at swapaftalen har en negativ værdi fra det øjeblik, den udstedes. Det skyldes, at gebyret for hele løbetiden på swapaftalen skal regnes med i værdien samt betales, hvis aftalen opsiges i utide.

Dertil kommer yderligere krav om, at privatkunder og mindre virksomheder skal oplyses om, hvordan en swapaftale er skruet sammen, hvor stor risikoen ved den er, samt om hvad der sker, hvis kunden vil ud af aftalen undervejs.

Finanstilsynet skriver om baggrunden for rapporten og kravene:

»Swapaftalen har i de seneste år været et meget omtalt og omdiskuteret finansielt produkt. Flere sager har været forelagt domstolene, fordi kunder har lagt sager an mod pengeinstitutter for bl.a. at yde mangelfuld rådgivning og at sælge swapaftaler på et mangelfuldt grundlag. En swapaftale er et komplekst finansielt produkt. Når et komplekst finansielt produkt sælges til detailkunder, er det vigtigt, at den rådgivning som kunden får, er retvisende og fyldestgørende. Det skal være klart for kunden, hvilke konsekvenser aftalen kan have, især med fokus på, at aftalen potentielt kan medføre et tab for kunden.«

Men tilsynet har trods undersøgelser af ti pengeinstitutters rådgivningsmateriale ikke vurderet den samlede rådgivning, da den både er skriftlig og mundtlig.

 

 

 

 

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere