Del : SMS

Netbanken er vigtigere end rådgiveren, når vi vælger bank

netbank
82 procent af de adspurgte i en stor undersøgelse svarer, at de foretrækker at benytte sig af netbank til bankforretninger frem for personlig betjening i filial. Foto:

Hvad skal man dog med en bankrådgiver og god service i filialerne? Danskerne prioriterer en god netbank samt priser højest, når de skal vælge bank. Berlingske Business kigger nærmere på fire af de største netbanker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den gode gamle bankmand er forvandlet til en portal på internettet. Langt de fleste bankforretninger foregår i dag digitalt, og netbanken er på trods af forskellige mobile løsninger stadig hjørnestenen i bankforretninger for private og derfor meget vigtig for de fleste.

Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort BrancheIndex-undersøgelse, som er foretaget blandt 4.600 danske bankkunder. Her svarer 57 procent af kunderne, at en brugervenlig netbank hører til blandt de tre vigtigste ting, der er afgørende for et bankskifte. Og et endnu større flertal foretrækker netbanken frem for personlig betjening til deres bankforretninger.

Danske banker klarer sig gennem stresstest

»Der er ingen tvivl om, at netbanken er en vigtig faktor. I dagligdagen har kunderne behov for, at det er enkelt og bekvemt, og det har bankerne forstået. De har satset kraftigt på området, men det er stadigvæk forholdsvis nyt for både bankerne og deres kunder. Det betyder, at kundernes forventninger til, hvad man skal kunne i netbanken, måske ikke er så veludviklede endnu. Derfor bliver kunderne også imponerede over mindre, end jeg tror, de vil blive om få år. Kravene og forventningerne fra kunderne vil blive øget,« siger direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group, der har gennemført undersøgelsen.

Kan ikke teste andre

Men problemet for bankkunder er, at de ikke umiddelbart kan teste andre netbanker end deres egen, påpeger Mikkel Korntved.

»Hvis jeg har valgt Nordea, så er det Nordeas netbank, jeg skal bruge, og sådan er det. Det ser du også i andre brancher, hvor du er tvunget til at have et bestemt produkt, hvor du ikke har en sammenligningsmulighed. Der er ikke nogen kunder, der reelt kan fortælle dig, om du har den bedste netbank, for de har ikke prøvet alle de andre,« siger han. Seniorøkonom fra Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen mener ligefrem, at netbankerne risikerer at blive en barriere for at skifte bank og lade konkurrencen folde sig ud.

Bank

»Folk får jo efterhånden lært at bruge deres netbank, men jeg oplever tit, at det er en barriere for at skifte bank. Når man har vænnet sig til en bestemt netbank, så tænker folk over, om de nu også kan finde ud af og vænne sig til en ny netbank. Jeg har hørt folk sige, at de muligvis taber lidt på prisen. Men det accepterer de, fordi de ikke vil i gang med en ny netbank,« siger Morten Bruun Pedersen.

Flest foretrækker netbank

82 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de foretrækker at benytte sig af netbank til bankforretninger frem for personlig betjening i filial.

»Men mange kunder mener stadig, at en god bankrådgiver og filial i nærområdet også er vigtigt. Konklusionen er, at når der er væsentlige ændringer i kundernes liv, så er der behov for nærhed og den tætte relation til en kendt bankrådgiver. På den måde er der lidt en dualisme. Vi har travlt i dagligdagen og vil gerne klare alting selv, men når det kommer til stykket, har jeg alligevel brug for en, der virkelig kender mig,« siger Mikkel Korntved. Formentlig af den årsag har en del af bankerne som en del af deres netbank introduceret muligheden for at holde online-møder via web-kameraer.

Peter Nyholm

Der findes ikke en offentligt tilgængelig tværgående test af alle netbanker, siden Forbrugerrådet Tænk gjorde forsøget i 2011. Men Morten Bruun Pedersen har nogle prioriterede ønsker til en netbank:

»Først og fremmest skal man kunne se sine udgifter – både tidligere og kommende. Og så skal man let kunne få det over i et budgetstyringsværktøj. Man bør kunne navigere i det let og overskueligt, og der skal være en god forbindelse til budgettet, som er motoren til overblikket i enhver privatøkonomi. Så skal man kunne se tydeligt, hvad man betaler for tingene i banken, og det skal være let at se ændringer i priser og vilkår, der er varslet,« siger Morten Bruun Pedersen.

Især det sidste kniber det med i den gennemgang af fire store netbanker, som Berlingske Business har gennemgået.

HER ER EN GENNEMGANG AF DE 4 STØRSTE NETBANKER:

Jyske Bank

Jyske Bank har altid skilt sig lidt ud i det danske banklandskab, og det præger også deres netbank. Webdesignet virker mere inspireret af sociale medier og dermed mere dynamisk og moderne end den klassiske netbank. Det viser sig for eksempel ved, at positive aktiekurser ledsages af en lille sol over de pågældende kurslister.

Banken har desuden satset på, at brugeren får det samme udtryk på sin smartphone eller tablet. Der mangler dog nogle simple funktioner i netbanken. Der er for eksempel ikke en knap til at gå i sin e-boks. Den findes kun nede i et hjørne under en hjælpemenu med overskriften »Leder du efter?«

Jyskedrengen

Banken tilbyder heller ikke oplysninger om realkreditlån eller pensionsopsparinger, ligesom der heller ikke findes regnemaskiner på sitet i forbindelse med pensions-, opsparings- eller lånemuligheder.

Retfærdigvis skal det siges, at Jyske Bank er i gang med en løbende opdatering af netbanken, som sigter på at etablere en ny form for netbank med en forside, der som de sociale medier er drevet af de seneste handlinger og begivenheder i kundens bankforretninger.

Jyske Bank får et stort minus for, at man skal klikke på et lille tandhjulsikon oppe i højre hjørne for at finde den lange og snørklede vej til priserne.

Danske Bank

Designet af Danske Banks netbank virker som det nyeste blandt de fire testede netbanker. Log-on foregår med nøglekort, men så er der også adgang til både banken og e-boks uden at bruge nøglekortet igen.

Kontooversigten står på åbningssiden, og når den enkelte konto er åbnet, kan perioden for posteringer flyttes frem og tilbage med en »skyder« - også frem til kommende posteringer.

Danske Bank

Banken giver mulighed for at kategorisere posteringerne med forskellige farver og derefter flytte dem over i bankens budgetværktøj – som man dog skal tilmeldes før brug.

I netbankens univers for aktiehandel brydes det samlede grafiske indtryk af en kursliste, der ser ud som den er kopieret direkte fra en fondsbørs. Kurserne er som udgangspunkt forsinkede, medmindre livekurser tilkøbes.

BMDanske Bank filial i Lyngby.

En af svaghederne er, at priserne på de enkelte handlinger heller ikke i denne bank kan ses i forbindelse med de forskellige faner. Priserne skal findes frem under fanen »Om netbank«, hvilket ikke virker umiddelbart logisk.

Til gengæld virker navigationen rundt i banken logisk med faneadgang til de realkreditlån, pensionsaftaler og forsikringer, der ligger i Danske Bank-koncernens selskaber. Der ligger ikke umiddelbart beregnere i netbanken. Men en knap linker til Realkredit Danmarks beregner af realkreditlån.

Nordea

I nogle dele af Nordeas netbank minder den mest af alt om et råt regneark, der er smidt ind i en gammel Internet Explorer-version. Men når det er sagt, indeholder netbanken de funktioner, som en almindelig kunde har behov for. Det afspejles i, at der lagt stor vægt på brugervenlighed. Mister man eksempelvis sit kort, er der lavet en fane, hvor der hurtigt kan bestilles et nyt.

På startsiden er det hurtigt at få et overblik over ens vigtigste konti, og med et enkelt klik kan man se hele ens økonomi som bl.a. realkreditlån i Nordea Kredit.

Nyholm

Som ny kunde i netbanken skal man passe på med at trykke på frem og tilbage-knappen. Den udløser nemlig som den eneste af de testede banker, at man bliver smidt af og bedt om igen at taste sine logon-oplysninger.

Aktiekurserne vises ikke i realtid, men er som udgangspunkt 15 minutter forsinkede. Opdaterede kurser kan dog tilkøbes til en pris, der fremgår af Nordeas prisliste. Den er ikke synlig i selve netbanken, men fremgår af bankens generelle hjemmeside.

Danske banker klarer sig gennem stresstest

Køber man adgang til realtidskurser, får man en kursliste, der konstant blinker rødt og grønt, når aktierne stiger eller falder. Formentlig nyttigt for en aktiehaj, da kurserne opdateres hvert andet sekund.

Nykredit

Nykredits netbank får flest plusser og enkelte minusser ned over tjeklisten. Først og fremmest er det muligt at logge sig på netbanken uden brug af nøglekort, og det er endda muligt at gå videre til sin e-boks uden at bruge nøglekortet.

Dernæst er der fuldt overblik på den første side med samtlige konti, depoter og boliglån. Kontooversigten fungerer fint med mulighed for at se de kommende betalinger og muligheden for at se fordelingen af sit forbrug i en lagkage-grafik.

Pics-Nykredit

Nykredit giver adgang til at se forløbet for koncernens egne realkreditlån i deres resterende løbetid, og som noget unikt arbejder Nykredit tilsyneladende også med et give et totalt »Boligoverblik« med alle tilgængelige oplysninger om økonomi og egenskaber for en specifik bolig. Den er dog endnu ikke fuldt udbygget, fremgår det.

Navigationen til køb og salg af aktier er tydelig, men man kan ikke se, hvornår aktiekurserne er opdaterede. De er mindst 15 minutter gamle, men prisen og dermed kursen på det enkelte papir kan dog opdateres ved at bede den om at beregne det samlede handelsbeløb.

20BUSAndelsforeningen-AB-Du.jpg

Der linkes til omkostninger, men oversigten over omkostninger er svær at afkode. Men som et plus indeholder Nykredits netbank beregnere af pensionsbehov og låneomkostninger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere