Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Det er dyrt at eje bil i Danmark, men vi overhales af to andre lande

biltrafik
ARKIVFOTO af biltrafik. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2011) Foto:

Danske bilejere har over årene ømmet sig over de høje bilafgifter. Men der findes faktisk lande i Europa, hvor det er dyrere at købe, eje og køre en bil i tre år.

Danmark er på trods af de høje afgifter ved køb af en bil kun det tredjedyreste europæiske land at eje benzinbil i. Det koster lidt over 5.000 kroner om måneden at eje og køre en typisk benzindrevet bil i Danmark, når samtlige omkostninger medregnes.

Den udgift overgås af Norge, hvor udgiften kommer op på knap 5.300 kroner, mens Italien også sniger sig over Danmark, når alle omkostninger som eksempelvis de høje italienske motorvejsafgifter tælles med.

Det viser en analyse, som leasingvirksomheden LeasePlan har lavet over biludgifter i 24 europæiske lande. Analysen medregner faktorer som indkøbet, finansieringen, løbende omkostninger, reparationer og afgifter, når bilen ejes i tre år og kører 20.000 kilometer om året. Dertil kommer værditabet på en ny bil, som alene over de tre år udgør den største andel af de samlede bilomkostninger med 37 procent på tværs af alle landene.

RB PLUS Kofanger bag kofanger på motorvejene Påsketrafik: Forv

Dermed er det også selve købet af bilen, der udgør den største omkostning ved at eje en bil, mens kun 16 procent af de samlede omkostninger hænger sammen med driftens poster til blandt andet brændstof, løbende afgifter og forsikringer.

LeasePlan har brugt de mest solgte mindre og mellestore biler i Europa som Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf og Ford Focus til analysen, og i den billigste ende kan borgerne i Ungarn, Tjekkiet og Rumænien holde disse biltyper for 2.000 kroner mindre end danskerne.

FDM påpeger, at regnestykket kan se anderledes ud og sende Danmark højere op på listen, hvis der regnes med andre bilmodeller.

»Undersøgelsen tager udgangspunkt i mindre biler, hvor den danske værdibaserede registreringsafgift er relativt begrænset. Hvis den samme undersøgelse var blevet foretaget for familiebiler ville Danmark givetvist være det dyreste land at være bilejer i. Derudover er ejerskabet sat til 3 år, mens den gennemsnitlige ejerperiode er 4-5 år. Mange dyre reparationer kommer typisk i fjerde til sjette leveår, eksempelvis bremsere og tandrem. De høje danske lønninger gør disse reparationer væsentligt dyrere i Danmark end andre europæiske lande,« anfører Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

1

LeasePlans interesse i omkostningerne ved at eje en bil er, at virksomheden leaser biler ud og administrerer bilflåder for virksomheder. Den hollandsk grundlagte virksomhed administrer over 30.000 leasingbiler i Danmark.

»De mange udgifter forbundet med at eje en bil, som for eksempel forsikringer, afskrivning eller pludselige værkstedsbesøg, er nogle af de faktorer, som gør, at mange forbrugere i dag overvejer, om de skal købe eller lease deres næste bil. Analysen viser også, at der er meget stor forskel på Nord- og Sydeuropa, og at Danmark trods lavere registreringsafgift fortsat er et af de dyreste lande i Europa,« skriver adm. direktør Michael Olsen fra LeasePlan Danmark i forbindelse med opgørelsen.

Se totalomkostningen ved at eje en benzinbil i de forskellige lande herunder:

I øvrigt viser LeasePlans tal, at Danmark kun er det fjerdedyreste land, hvis bilkøberne vælger de tilsvarende biltyper med dieselmotor. Med en dieselmotor bliver Holland det dyreste land med en månedlig omkostning på 5.178 kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen