Del : SMS

Danske kortchips fejler dobblet så meget

indkøb
Foto:

Teller åbner for at fjerne udskældt gebyr, hvis danske kortchips bruges mere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det går galt dobbelt så mange gange, når danskere bruger chippen i deres kreditkort, end det gør i de omkringliggende lande. Og når handlen derefter ender med, at magnetstriben svinges, så vil Teller, som formidler betalingerne, opkræve et gebyr på 7,5 kroner.

I cirka en procent af transaktionerne med de aktuelle kreditkort, Mastercards, Eurocards og American Express-kort, bruges magnetstriben. Men hvis forbrugerne og butikkerne kan bringe antallet ned på udlandets niveau, altså en halv procent af transaktionerne, så fjernes gebyret igen.

"Det er en omkostning, vi har haft et stykke tid. Vi har en 50 procent højere omsætning på magnetstribe end i vores omkringliggende lande. Men hvis vi kan få det ned på en halv procent, så fjerne vi gebyret," siger pressechef i Teller Søren Winge.

Ifølge Søren Winge kommer Teller ikke til at tjene på gebyret. De 7,5 kroner dækker de omkostninger, som brugen af magnetstriben medfører. Teller betaler selv et højere gebyr ved læsning af betalinger med magnetstriber, og magnetstiben medfører større risko for misbrug af kort, som i værste fald medfører tilbageførsel af betalinger.

Teller mener, at en del af de mislykkede betalinger med chip skyldes, at butikkerne ikke renser maskinen tilstrækkeligt, ligesom forbrugeren kan beskadige chippen ved at lade kortet ligge løst i en taske eller en lomme.

Men det er uklart, om det bliver butikkerne eller forbrugerne, der kommer til at betale gebyret - i hvert fald i første omgang. Det er op til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at tolke, om bekendtgørelsen om betalingsgebyrer åbner for at lægge gebyret over på forbrugeren, hvis han er skyld i at magnetstriben skal i brug, eller om butikken må lægge ryg til gebyret.

For et kreditkort som Diners, der ikke er udstyret med en chip, står der i betingelserne, at betalingsmodtager "kan kræve et gebyr for at modtage kortet."

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere