Del : SMS
Berlingske Business

Bankerne scorer vildt på langsom pengeoverførsel

bankkunder
Kassekoe i bankfilial.. Foto:

Danske banker tjener stadig godt på at bruge dagevis på elektroniske pengeoverførsler. Pas på omkring helligdage.

Artiklen fortsætter under annoncen
Man skulle næsten tro, at bankassistenterne hævede pengene i kassen og bar dem over gaden til den anden bank, når danskerne overfører penge. Modsat lande som Norge, Holland og Storbritannien så tager det i Danmark stadig tid, når penge overføres mellem banker - tid som koster kunderne penge, og som indbringer bankerne penge.

Det skriver Jyllands-Posten. Og særligt omkring højtidernes helligdage kan det blive en dyr fornøjelse for kunderne. Hvis man f. eks. overfører penge til en anden bank på fredag, så optræder de først på modtagerens konto den efterfølgende torsdag, skriver avisen.

Det betyder mistede renteindtægter for både afsender og modtager samt evt. risiko for et dyrt overtræk hos en trængende modtager. Men det er jo som bekendt også en solid indtægt for banken.

"Det kan hurtigt blive dyrt for en kunde, hvis han bruger nogle penge, som han tror er gået ind med det samme," siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet til avisen.

Bankernes såkaldte valørdage har været et stridspunkt i årevis, og den spidsede til, da EU for tre år siden tvang bankerne til i det mindste at give kunderne renter af indbetalinger samme dag, som de skete. Men bankerne ville ikke gennemføre betalinger til en konkurrerende bank på den samme dag.

Nu siger bankernes brancheorganisation til avisen, at den arbejder på en ny "betalingsstruktur", som gør daglige overførsler mulige.

"Det betyder, at pengene vil blive afviklet også i løbet af dagen," siger kontorchef Claus Dethlefsen til avisen.

Hele projektet forventes dog først at være helt færdigt i 2014.  

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere