Del : SMS
Berlingske Business

Yngre kan tabe på efterlønnen

pix-penge
Foto:

Mere end halvdelen af de 30-34-årige a-kassemedlemmerne betaler til efterlønnen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efterlønnen er en rigtig fed forretning for mange danskere - blot ikke for de yngre generationer, der når at betale efterlønsbidrag i de obligatoriske 30 år.

I stedet betaler de cirka 15.000 kroner mere ind i bidrag til efterlønnen, end de til sin tid får udbetalt i skattefri præmie, hvis de ikke gør brug af efterlønnen.

pix-fyret genrefoto


Det viser beregninger, som tænketanken Cepos har foretaget for Ritzau. Cheføkonom i Cepos, Mads Lundby Hansen, siger, at det ikke længere kan betale sig at indbetale efterlønsbidrag for efterfølgende blot at få udbetalt efterlønspræmie.

- Men på trods af det er efterlønnen fortsat en virkelig god forretning. Efterlønnen giver ret til en ydelse på 180.000 kroner i fem år. Set i det perspektiv er brugerbetalingen kun på 25 procent, siger Mads Lundby Hansen.

Beskæftigelsen


Ifølge tal fra Pensionsstyrelsen er efterlønnen fortsat attraktiv blandt de yngre generationer. 56,3 procent af de 30-34 årige a-kassemedlemmer betaler efterlønsbidrag.

Det er en stigning i forhold til 2006, hvor efterlønsreformen blev gennemført. Det år var andelen af 30-34 årige a-kassemedlemmer, der betalte efterlønsbidrag, nede på 45 procent.

pix-jobsøgning


Direktør i AK-Samvirke - a-kassernes brancheorganisation - Verner Sand Kirk siger, at al den snak og virak omkring efterlønnen og dens eksistens ikke ser ud til at have påvirket de yngre generationer:

- Uanset hvad, så er det en fornuftig og rimelig opsparing, som man lige så godt kan være med i. Efterlønsordningen er konstrueret således, at hvis man fortryder er efterlønsbidraget ikke tabt - det overføres blot til en anden pensionsopsparing, siger Verner Sand Kirk.

/ritzau/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere