Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder skriger på egnede elever

Kokke_business
Hoteldirektør Peder J. Madsen har de seneste to måneder søgt efter tjenerelever over hele landet - uden resultat. Kokke-eleverne Morten Rudbech og Wirat Thawee Thong havde han dog ingen problemer med at rekruttere. Foto:

En række hoteller, butikker og byggevirksomheder leder desperat - og uden held - efter egnede elever, selv om næsten 11.000 unge mangler en praktikplads.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens næsten 11.000 unge står i kø for at få en praktikplads, har danske virksomheder store problemer med at finde egnede elever til mindre populære fag som tjener, industritekniker og struktør.

Brancheorganisationen for hoteller og restauranter Horesta får i gennemsnit én henvendelse om ugen fra virksomheder blandt andet i trekantsområdet, der skriger på tjenerelever.

Ifølge Dansk Erhverv har mellem hver sjette og syvende af de små medlemsvirksomheder uden for de store byer svært ved at få elever, eksempelvis til små tekstil- og købmandsforretninger.

Tendensen kan de også nikke genkendende til i byggeriet og industrien.

»Der er ikke samme prestige i at være tjener eller struktør som at være kok eller tømrer. Men i virkeligheden indeholder erhvervsuddannelserne mange af de samme elementer, og det er dybt problematisk, at skolerne ikke er bedre til at guide de unge derhen, hvor der er muligheder,« siger uddannelseschef i Horesta Marianne Kragh, som også efterlyser større vilje hos de unge til at flytte længere for at få en praktikplads.

De unge aner ikke, hvad de vil

Skolerne erkender, at der er et mismatch på området, og at de unge skal vejledes bedre. Kun halvdelen af en årgang gennemfører den uddannelse, som de begynder på, mens resten enten dropper ud eller skifter uddannelse op til seks gange, før de kommer i praktik.

Vi får unge ind fra folkeskolen, som ikke aner, hvad de laver på en erhvervsskole (...) Det er klart, at de har svært ved at finde en praktikplads.

Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler
DEL CITAT

»Vi får unge ind fra folkeskolen, som ikke aner, hvad de laver på en erhvervsskole, og som kun er havnet her, fordi de var for dårlige til gymnasiet. Det er klart, at de har svært ved at finde en praktikplads,« siger direktør i Danske Erhvervsskoler Lars Kunov.

Han foreslår, at man laver et egentligt introduktionsforløb for eleverne, inden de skal vælge retning.

Og der er brug for et gevaldigt kvalitetsløft, lyder det fra både byggeriet, industrien og detailhandlen. For når virksomhederne får henvendelser fra elever, er de ofte slet ikke egnede til at blive ansat.

»På vores område er det afgørende, at man har en økonomisk forståelse og kan finde ud af procentregning, når kunden i butikken spørger ind til eksempelvis rabatordninger. Det er der mange af de unge, som ikke formår,« siger uddannelseschef i Dansk Erhverv Svend Berg.

Der findes ikke statistik over antallet af ledige praktikpladser. Men på grund af organisationernes meldinger vil Dansk Arbejdsgiverforening nu indsamle data på området. Resultaterne vil de tage med til det udvalg, som børne- og uddannelsesminister Christine Antorini (S) netop har nedsat. Udvalget skal finde løsninger på praktikpladsproblemet og komme med sit udspil i løbet af næste måned.

Horesta oplyser, at over 1.000 virksomheder er godkendt til at tage elever, men kun 466 uddannelsesaftaler er blevet indgået.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere