Del : SMS
Berlingske Business

»Vi kunne godt vælge at gøre som de andre og hyre udenlandske smede«

JD Stål
Smedevirksomheden JD Stål har svært ved at finde de svende, der er brug for til at løse de mange opgaver for blandt andet udenlandske entreprenører. Mange har ikke lyst til at pendle fra mindre byer på Sjælland til Refshaleøen i København i myldretiden, og ejerne, Jesper Ditlevsen (th.) og Morten Jensen (tv.), har ikke lyst til at ansætte udenlandsk arbejdskraft. Foto: Søren Bidstrup Foto:

Den københavnske smedevirksomhed JD Stål henter smede ind fra Jylland for at udføre brandslukningsopgaver for de store udenlandske entreprenører i hovedstaden.

Artiklen fortsætter under annoncen

For 50 år siden arbejdede hundredvis af smede hos B&W på Refshaleøen i København. I dag er B&W for længst historie, men der bliver stadig svejset og bøjet stål på Refshaleøen. Det sørger smedevirksomheden JD Stål og dens omkring 25 ansatte, inklusive fire lærlinge, for.

Virksomheden, der ifølge medejer Morten Jensen er leveringsdygtig i en bred vifte af smedearbejde, som omfatter alt fra store stålkonstruktioner over service og vedligehold til teaterkulisser, er vokset betydeligt det seneste års tid. En del af succesen skyldes, at JD Stål har fundet en niche i at være backup for store jyske stålproducenter med at montere og tilpasse de stålkonstruktioner, de leverer til det københavnske byggeboom.

17BUSJD-Staal_2.jpg

Samtidig yder virksomheden »ambulancetjeneste« for udenlandske entreprenører, når der opstår problemer og udsigt til forsinkelse på store byggeprojekter. Det har ført til en betydelig vækst i antallet af ansatte det seneste år. Foreløbig er det lykkedes at besætte de ledige stillinger, men det er ikke uden udfordringer.

»Det bliver sværere og sværere at finde danske smede, ikke mindst på grund af vores position inde i København. Vi har været nødt til at søge rundt om på Sjælland for finde arbejdskraft. Men de fleste er ikke interesserede i at pendle herind i myldretids­trafikken,« fortæller Morten Jensen.

Siemens mangler 200 ingeniører

Kunne halvere lønudgiften

I stedet er det indtil videre lykkedes JD Stål at hente smede i Jylland, som kommer over og arbejder i tre-fire dage om ugen. Derudover har virksomheden en kerne af københavnske smede, som for manges vedkommende er blevet uddannet i virksomheden.

»Vi har altid gjort meget ud af selv at uddanne vores lærlinge. Vi kan godt lide at opdrage og uddanne dem selv,« siger Morten Jensen, der mener, at uddannelse af flere faglærte og håndværkere er afgørende, hvis problemerne med arbejdskraft skal løses på længere sigt. I hvert fald, hvis man som virksomhed ser en værdi i at have dansk uddannet arbejdskraft i virksomheden.

charlotte rønhof

»I modsætning til 2006-2008, hvor det gik helt galt, vi manglede arbejdskraft, og priserne steg helt til himlen, er det i dag blevet langt mere ordnet og almindeligt, at man griber telefonen og ringer efter udenlandsk arbejdskraft. Den udenlandske arbejdskraft er kommet for at blive,« siger Morten Jensen, der dog ikke har planer om at følge trop:

»Vi kunne godt vælge at gøre som mange andre, nemlig hyre nogle udenlandske smede til mindstelønnen, som ligger på halvdelen af det, vi er nødt til at give danske smede. Men vi satser i stedet for på vores egne, fordi vi mener, at uddannelsesniveauet og evnen til selv at løse opgaver er langt højere. Men det betyder, at vores omkostningsniveau er højere, og vi satser på nicher som f.eks. at lave være backup for danske og udenlandske virksomheder, som producerer i provinsen eller i udlandet.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere